
“Het aanschaffen van een huis is meestal de grootste aankoop in iemands leven. Eigenlijk is het gek dat we een dergelijk besluit op basis van een paar heel korte bezoekjes van gemiddeld 20 minuten nemen", legt organisator Edwin Smaal (Nationale Nederlanden) van de Open Huizennacht uit op BNR.
“De doelgroep hiervoor bestaat uit serieuze huizenkopers. Daarom heeft de makelaar een belangrijke rol in het selectieproces. De doelgroep bestaat uit mensen die al een bezichtiging achter de rug hebben. De makelaar selecteert wie er voor in aanmerking komt en uiteindelijk heeft de verkoper de bepalende stem wie –ie in het huis wil laten slapen.”
Is er al veel interesse?
“Uit onderzoek blijkt dat ongeveer 70 procent van de kopers
dit graag zou willen. Met als belangrijkste reden dat ze even willen ervaren hoe
het is en vooral even willen kijken of het huis gehorig is, hoe de buren zijn
en om het huis te kunnen controleren op gemakken en ongemakken."
Krijgen we na de Open Huizendag nu ook de Open Huizennacht?
“Dat zou kunnen. Het is voor ons de eerste keer. We gaan
kijken of het een succes wordt, hoeveel mensen deelnemen en of mensen er daadwerkelijk
mee geholpen zijn bij het nemen van het besluit. Bij succes zullen we zeker overwegen
dit vaker in te zetten.”
In welke orde van grootte moeten we denken; hoeveel mensen
doen ongeveer mee?
“Dat weten we niet. We hebben met brancheorganisaties en
andere partijen gesproken en iedereen is enthousiast. Het moet gaan blijken op
17 oktober. Er wordt een klein contract opgesteld, er is een legitimatieplicht
en er kunnen onderlinge afspraken worden gemaakt. Bijvoorbeeld of je huisdieren
mag meenemen.”
Handig, zo weet je meteen of de hond het ook een leuk huis vindt.