Personal Finance24 nov '15 08:25Aangepast op 24 nov '15 14:14

Foute overboeking? Jammer voor je

Auteur: BNR Webredactie

Banken doen niets om foute overboekingen door vergissingen met IBAN-nummers te voorkomen. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Maar volgens de Betaalvereniging beloven banken op geen enkele manier dat die controle wél plaats zou vinden.

Foto: ANP
Foto: ANP

Banken controleren bij een overboeking inderdaad niet of de juiste naam bij het IBAN-nummer staat, erkent Gijs Boudewijn van de Betaalvereniging. Maar dat heeft volgens hem te maken met juridische beperkingen. De Consumentenbond stelde de kwestie aan de orde en meent dat mensen er ten onrechte van uitgaan dat een overboeking wordt geweigerd als het rekeningnummer niet klopt met de opgegeven naam.

Sandra de Jong van de Consumentenbond: "Dat gaat alleen niet goed als er een fout in het nummer is dat ik ingetypt heb. Dus daarom is het zo ontzettend belangrijk dat je het nummer dat je intypt, zeker als je het voor de eerste keer gebruikt, twee tot drie keer controleert ongeveer. Want iedereen kan zeggen: 'Ik ben een heel eerlijke firma en dit is mijn rekeningnummer'. Maar als je het geld hebt overgemaakt, kun je zomaar aan 'Fraude BV' hebben overgemaakt, want die controle is er niet."

Als je geld overmaakt naar de verkeerde persoon, is er een probleem. "Dat is een heel gedoe", zegt De Jong.

Tellen
De Consumentenbond probeert banken zo ver te krijgen consumenten in elk geval minder lang in onzekerheid te houden. "Tot onze spijt ging gisteren de deur daar weer dicht hierover en was de enige handreiking die we kregen: 'Ja, we kunnen vanaf januari met jullie gaan tellen hoe vaak het gebeurt'."


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen