Personal Finance22 jan '13 10:58Aangepast op 23 jan '13 03:02

Krediet of niet? Beoordeling moet minder star

Auteur: Thijs Baas

Om de kredietverlening aan consumenten te verbeteren moet er meer inzicht komen in de schulden van Nederlanders.

Op die manier is het volgens BKR-directeur Peter van den Bosch eenvoudiger om consumenten die hun geldzaken wel op orde hebben sneller krediet te verlenen.
Banken slaan nu door in strenge kredietregels en dat is slecht voor de economie, zegt Van den Bosch in een interview op BNR.

"Als we met BKR zicht krijgen op alle schulden en maximale informatie krijgen over bijvoorbeeld belastingschulden en niet-betaalde energierekeningen, hebben we veel duidelijker wie er werkelijk niet goed met geld om kan gaan."

Lening
Voorheen konden Nederlanders voor een nieuwe auto een lening aangaan, deze afbetalen en weer een volgende lening afsluiten als er een nieuwe auto nodig was, nu is dat volgens de BKR-directeur niet meer te doen. "Als ZZP’er een hypotheek krijgen, een klein krediet aanvragen, het is bijkans onmogelijk geworden en dat moet anders."

Banken kunnen nu eigenlijk niet afwijken van strikte regels per huishoudens met een bepaald inkomen. En die regels mogen wel wat flexibeler. Makkelijker kredietverlenen is wat makkelijk gezegd, maar het gaat om de nuance. Je moet van geval tot geval kijken in hoeverre het verantwoord is om wel of geen krediet te verstrekken."

Tegen kredieten
Van den Bosch moet voor zijn gevoel nog altijd opboksen tegen het beeld dat het BKR mordicus tegen kredieten is. "Wij zijn een organisatie die maximale informatie wil hebben om een zo goed mogelijke kredietbeslissing te kunnen signalering komt."

Als het aan Van den Bosch ligt komt er dan ook meer toegang in de individuele schulden van Nederlanders. Daarvoor zou het BKR signalen willen krijgen van woningcorporaties, energiebedrijven over financiële problemen die mensen hebben. "Als we dat weten kunnen we er snel naartoe om te zorgen dat die mensen niet dieper in de problemen komen. Dat gaat samen met schuldhulpverlening, maar uiteindelijk zijn wij de partij die ook probeert zoveel mogelijk informatie leveren."

Gerelateerde artikelen