Personal Finance12 jun '13 07:59

Tussenpersoon verliest marktaandeel door provisieverbod

Auteur: BNR Webredactie

Sinds de invoering van het provisieverbod op 1 januari laten consumenten tussenpersonen steeds vaker links liggen. Dat blijkt uit onderzoek van marktonderzoeker GFK.

Door het provisieverbod moeten intermediairs hun advieskosten nu rechtstreeks in rekening brengen bij de consument.

Levensverzekeringen
Eric Landwaard van GFK zegt op BNR op de vraag op welke soort financiële producten de tussenpersonen het meeste marktaandeel verliezen: "Het gaat om de wat complexere producten, dus uiteraard de levensverzekeringen en de hypotheken. Maar ook om uitvaartverzekeringen en overlijdensrisicoverzekeringen, die pruducten die consumenten zelf denken te kunnen sluiten."

Kiezen mensen er massaal voor om zelf verzekeringen af te sluiten of profiteren anderen van het gat? "De verschuiving die je ziet is dat de intermediair minder wordt ingezet en de verschuiving is voor een deel naar het directe kanaal en voor een deel naar het bancaire kanaal. Die profiteren er ook van."

Hybride
Het provisieverbod zat er al een tijd aan te komen. De markt heeft lang de tijd gehad zich daarop in te stellen. Is een aantal toch nog verrast door de snelheid waarmee het gaat? "Voor een deel zou je dat kunnen zeggen. Als je consumenten vraagt of ze bereid zijn straks te betalen voor het advies zeggen ze dat ze het niet willen. Een flink deel van die mensen wil een hybridemodel: een deel zelf doen en een deel met de adviseur. Dat kan geld besparen."

  


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen