Het onzekere lot van het provisieverbod
Een aantal hypotheek- en verzekeringsadviseurs maakt gebruik van onwetendheid over het provisieverbod door kosten in rekening te brengen voor diensten waarvoor al is betaald.
Dat zegt de Autoriteit Financiële Markten. Vaak zijn het kleine partijen die zich schuldig maken aan het in rekening brengen van 'dubbele' provisie. Veel groter is de groep consumenten die zich laat bedotten bij het afsluiten van met name serviceabonnementen van financiële dienstverleners, zegt Marcel Proos van de AFM. "Daarbij betaal je als consument per maand of jaar voor financiële diensten die daar tegenover moeten staan."
Proos noemt het voorbeeld van de hypotheek die vijf jaar geleden al is afgesloten. "Daar heb je al provisie voor betaald. Het kan zijn dat een dienstverlener denkt: 'dat is een makkelijke situatie, daar kan ik even geld aan verdienen', terwijl je in het verleden al betaald hebt voor die diensten. In de meeste gevallen mag je van je financieel adviseur verwachten dat hij je dan gewoon helpt."
Toch gaat Proos ervan uit dat verreweg de meeste financieel dienstverleners op een hele goede manier omgaan met het provisieverbod, en dat slechts een kleine groep er misbruik van maakt. "Maar dat onderzoeken we nu. We kijken naar die serviceabonnementen."