Verkeersboetes blijven 'torenhoog'
Minister Opstelten van Justitie gaat de verkeersboetes niet verlagen. Dat zegt hij als reactie op een klacht van een politiechef. Bovendien moet een politiechef zich niet bemoeien met de hoogte van boetes, vindt de minister.
Opstelten reageert op uitspraken van de nieuwe politiechef van West-Brabant/Zeeland, Hans Vissers. Agenten vinden het gênant om torenhoge boetes te geven voor relatief eenvoudige vergrijpen, zei Vissers maandag in een interview met Omroep Brabant.
"Ik merk dat onze collega’s echt aarzeling hebben en soms zelfs niet meer optreden, omdat ze vinden dat boetes van 200, 250 of 300 euro voor een verkeersovertreding echt teveel is", aldus Vissers in het interview.
Lik op stuk
Vissers krijgt dus lik op stuk van Opstelten. Maar is de kritiek van de politiechef niet juist handig om te horen? Martijn van der Kooij, politiek analist: "Hier zit een dilemma in. Voor ambtenaren is de vrijheid van meningsuiting beperkt, maar ze mogen wel altijd een soort van waarschuwende rol vervullen. Opstelten zegt dat de politiechef zijn mond moet houden en dat betekent meestal het einde van het liedje. Dat is niet noodzakelijkerwijs goed, omdat het ook belangrijk is om te weten wat er leeft onder de politiemensen."
Kop in het zand
Tijdens het vragenuurtje in de Tweede Kamer gaf SP-Kamerlid Nine Kooiman aan, dat agenten ook bang zijn dat de hoge boetes zorgen voor een toename van agressie. "Ik heb geen indicaties dat de uitspraken van de politiechef ook daadwerkelijk feitelijk zijn. Ik heb alleen cijfers die uitwijzen dat de hoge boetes leiden tot hogere verkeersveiligheid", is de reactie van de minister op het SP-Kamerlid.
Loopt hij nu voorbij aan het probleem dat agenten in plaats van het beboeten kunnen overgaan op het geven van waarschuwingen? Daartoe zijn agenten namelijk bevoegd. "Ja dat kun je wel zeggen", zegt politiek verslaggever Hugo Reitsma op BNR. "Opstelten zegt dat dit probleem nu niet daadwerkelijk speelt."
Opstelten heeft overigens wel eerder in de Eerste Kamer toegezegd dat als de boetes weer omhoog gaan, hij een impactstudie laat doen naar de gevolgen voor de handhaving.