De Tesla wordt in de plannen van Wiebes veel duurder omdat in deze hogere prijsklasse een hoger bijtellingstarief gaat gelden.
GroenLinks-Kamerlid Liesbeth van Tongeren vroeg zich hardop af of je een belastingmaatregel mag toespitsen op één specifieke leverancier. Ook vreest zij voor de werkgelegenheid bij de Tesla-fabriek in Noord-Brabant.
'Meer autoblaadjes lezen'
Wiebes wees erop dat de Tesla ook in het nieuwe regime nog altijd
goedkoper is dan een dieselauto. Ook zei hij dat hij GroenLinks te pessimistisch vond. “U moet wat
meer autoblaadjes lezen”, zei de staatssecretaris tegen Van Tongeren. “Allerlei
fabrikanten zijn aan het nadenken over een volledige range van elektrische auto’s.”
Ook D66 had flinke kritiek. De fractie vreest dat de autoplannen van Wiebes op allerlei manieren ongunstig zullen uitpakken. Kamerlid Steven van Weyenberg: “Een brief waarmee we tot 100.000 minder elektrische auto’s komen dan het plan was, waarbij nieuwe auto’s 10 procent vuiler worden, waarbij nieuwe lease-auto’s 20 procent vuiler worden, en waarbij maatregelen rond zeer vuile dieselauto’s tot jarenlang worden uitgesteld.”
'Bijna militaire voertuigen'
Wiebes stelde daar tegenover dat hybrides steeds groter en
zwaarder worden als er niets gebeurt; iets waar de subsidieregeling niet voor
bedoeld was. “Het zijn bijna militaire voertuigen die er komen. Het is geen
uitzondering om auto’s te zien in die categorie die gerust een paar honderd pk
hebben en 2,5 ton wegen. Dat zijn de dingen die, als wij niks veranderen,
gesubsidieerde auto’s gaan worden, en die usance gaan worden in ons wagenpark.”