Politiek6 okt '15 18:21

Na quickscan ProRail is Mansveld er nog niet

Auteur: Thijs Baas

De Inspectie der Rijksfinanciën moet in anderhalve week op de proppen komen met een geloofwaardige quickscan te maken van de financiële situatie van ProRail. En hoewel de spoorbeheerder aan alle kanten benadrukt dat het met de puinhoop wel meevalt, doet een vermeende schuld van 0,5 miljard euro anders vermoeden.

Foto: ANP
Foto: ANP

Een debat over de spoorbeheerder strandde vorige week, omdat de Kamer vond dat er geen bevredigende antwoorden kwamen. ProRail wordt nu doorgelicht om toch aan die antwoorden te komen. Een diepgravende analyse zal dat niet zijn, al is het omdat de wankele positie van staatssecretaris Manveld om een voortvarende behandeling vraagt. Overigens moet Mansveld zelf nog 77 Kamervragen beantwoorden, los van de diverse documenten die ze moet overleggen.
 

 

Een motie van wantrouwen die alleen door de PVV werd gesteund deed Mansveld weliswaar niet definitief de das om, ze staat wel onder curatele van de Kamer, schetst politiek verslaggever Jeroen Stans de ontstane situatie. "Als je dat een half jaar laat duren, zit je dus wel met een staatssecretaris die aangeschoten wild is. Aan de andere kant komt na het herfstreces de conclusie van de enquête naar het Fyra-debacle, waar ook weer aan de stoelpoten van Mansveld wordt gezaagd."

Politiek verslaggever Jeroen Stans

Een quickscan - want meer kan het niet zijn - die de Inspectie voor de Rijksfinanciën kan doen op het budget dat ProRail klaar heeft staan voor onderhoud en vervanging zou kunnen aantonen of het reëel is of niet; dat draagt bij aan het beeld of we genoeg geld hebben voor spoor in Nederland of niet."


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen