Prorail-topman waarschuwt voor grote financiële tegenvallers
Er komen enkele grote financiële tegenvallers aan voor ProRail bij grote lopende bouwprojecten. Dat zegt Pier Eringa, directeur van de spoorbeheerder in het Financieele Dagblad.
De spoorbeheerder voorziet nieuwe kostenoverschrijdingen boven op de 30 miljoen euro extra die de de verbouwing van Utrecht Centraal 30 miljoen heeft gekost. De nieuwe topman concludeert in het FD dat zijn organisatie 'structureel te optimistisch is' in de planning van grote projecten. "Ik mis scherpte in de tent."
"Schokkend", vindt CDA-Kamerlid Martijn van Helvert. Hij plaatst daarbij met name ook vraagtekens bij de rol van verantwoordelijk staatssecretaris Wilma Mansveld.
Wat hij zich nu afvraagt, zegt Van Helvert: "Wanneer wist de staatssecretaris af van deze deplorabele toestand van Prorail? Want als ik de heer Eringa lees is het echt verschrikkelijk gesteld met Prorail. Dat is heel erg, maar dat is niet iets van gister of eergister. Dat moet al een aantal jaren spelen."
Bovenleidingen
Naar aanleiding van Kamervragen erkende Mansveld eerder deze week dat het ministerie meermaals werd 'verrast' door kostenoverschrijdingen. "Maar wat is de rol van het ministerie geweest", zegt Van Helvert. "Het voorbeeld dat de heer Eringa zelf noemt, is dat er 4.000 mensen bij Prorail werken, maar dat er maar twee mensen verstand hebben van bovenleidingen."
Terwijl nu juist die bovenleidingen vaak zorgen voor vertragingen. Van Helvert: "Als staatssecretaris weet ze dat ze daarop aangesproken wordt, waarom heeft ze dit dan nooit besproken met Prorail? Ik denk dat een actieve houding van de staatssecretaris hierin is gewenst. Ik had hier al een debat over aangevraagd, maar ik ga kijken of we dat debat kunnen versnellen."