Politiek19 nov '15 06:32Aangepast op 19 nov '15 17:49

Kamer: 'Stel aannemers HSL-Zuid onmiddellijk aansprakelijk'

Auteur: Thijs Baas

Staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu wil niet speculeren over de aansprakelijkheid van bouwers bij de betonrot op de HSL-Zuid. Uit een rondgang van BNR bleek eerder dat de meerderheid van de Tweede Kamer wil dat de bouwers direct aansprakelijk worden gesteld. Maar Dijksma is terughoudend, zo zei ze in een overleg met de Kamer.

Foto: ANP
Foto: ANP

"Ik vind het niet verstandig om mijn eigen zaak in gevaar te brengen", zegt Dijksma, "en om daar nu uitgebreid met u over te speculeren." De aannemers die de HSL-Zuid hebben gebouwd, zijn volgens een meerderheid van de Tweede Kamer verantwoordelijk voor de betonrot op het tracé. Dijksma moet daarom ingrijpen en de bouwers nu al aansprakelijk stellen, menen zij, blijkens een rondgang van BNR.

Dijksma benadrukt dat ze 'er bovenop' zit en naar alle mogelijkheden worden gekeken. De Hogesnelheidslijn kampt enkele jaren na de ingebruikname al met betonrot. De levensduur zou 100 jaar moeten zijn, maar uit onderzoek blijkt dat de bewapening van het beton op sommige plekken al over 20 jaar bloot komt te liggen. De garantie op het beton was vijf jaar en is al verlopen. Hoe groot de schade is, is nog onduidelijk.

Onderzoek
Volgens Dijksma blijven 'aannemers altijd aansprakelijk voor bouwtechnische gebreken als het object geheel of gedeeltelijk vergaat'. Onderzoek naar de betonkwaliteit op de gehele HSL-Zuid duurt nog maximaal twee jaar. De resultaten daarvan zullen volgens Dijksma wel "gefaseerd bekend worden". Het spoor kampt met betonrot, bleek anderhalve maand geleden, en de Kamer voelt er weinig voor om nog twee jaar te wachten op het onderzoek naar de technische staat van de spoorlijn.

Ruim 7 miljard euro kostte de aanleg van het hogesnelheidspoor vanaf de Belgische grens tot aan Schiphol.

Niet vorstbestendig
Het miljardenspoor lijkt een miskleun van jewelste, nu het beton niet vorstbestendig is. Bijkomend probleem: De garantietermijn van vijf jaar is inmiddels verlopen. VVD-Kamerlid Betty de Boer eist dat Dijksma de bouwers nu direct aansprakelijk stelt voor de wanprestatie: "Beton is volgens mij geen papier-maché en beton moet zo hard zijn als beton, dus ik vind het echt heel sterk dat we nu al problemen hebben met betonrot op deze routes die er nog maar net liggen voor miljarden euro's." 

 

De VVD krijgt bij die eis steun van CDA, SP en D66. En ook coalitiegenoot PvdA wil dat de bouwers aansprakelijk worden gesteld, maar wat die partij betreft hoeft dat niet perse nu direct te gebeuren. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu laat nu de gehele hogesnelheidslijn uitgebreid onderzoeken op betonrot. Dat onderzoek kan nog twee jaar duren. En zolang dat nog loopt, wordt er ook geen besluit genomen over het aansprakelijk stellen, laat het ministerie aan BNR weten.

Maar daar wil een meerderheid van de Kamer niet op wachten, maakt VVD'er De Boer duidelijk. "Het moet gewoon nu gebeuren: er moet gekeken worden waar de problemen zijn en hoe je die bouwers aansprakelijk kunt stellen. Ofwel via een garantiebepaling in het bestande contract, ofwel ze hebben hun werk niet goed gedaan en dan kun je de bouwers aansprakelijk stellen."

Zes aannemers
Het beton van de HSL-Zuid is gestort door zes aannemers en bouwcombinaties. Het ministerie hoopt bij een aantal van hen alsnog een beroep op de verlopen garantie te kunnen doen, maar dat ligt waarschijnlijk heel moeilijk. Vanmiddag praat de Kamer over de betonrot met de staatssecretaris en moet duidelijk worden of Dijksma toch het nog 2 jaar durende onderzoek afwacht, of doet wat de Kamer wil.

De Kamer wil dat Dijksma niet treuzelt en de bouwers nu aansprakelijk stelt, ook al is nog niet duidelijk hoe groot de financiële schade is, zegt D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven. "Maar dát er een rekening ligt, dat weten we nu. En daarom vind ik ook dat de staatssecretaris ervoor moet zorgen dat niet alleen de belastingbetaler die rekening betaalt, maar dat ook de bedrijven die die lijn hebben aangelegd aansprakelijk worden gesteld voor de betonrot die is geconstateerd."

Gerelateerde artikelen