'Houd gevaarlijke stoffen op Betuwelijn'
Staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur wil zoveel mogelijk treinen met giftige en brandbare stoffen over de Betuwelijn laten rijden, ook als daar de komende jaren wordt gewerkt. Dat zegde zij woensdagmiddag toe aan de Tweede Kamer.
De Kamer maakt zich zorgen omdat er vanaf 2016 aan Duitse kant wordt gewerkt aan de goederenlijn. Daardoor dreigen treinen met gevaarlijke stoffen uit te wijken naar het reguliere spoor, dwars door steden als Dordrecht, Breda en Tilburg. Inwoners van die steden zijn bang dat er dan meer gevaarlijke goederen door hun steden zullen denderen.
PvdA, VVD en D66 zijn daar ook bang voor. PvdA-Kamerlid Duco Hoogland: “Daarom zien wij het liefste dat, in de tijd waarin er gewerkt wordt aan dat spoor in Duitsland, in Nederland zo veel mogelijk van de gevaarlijke stoffen over de Betuweroute gaan. Die is er ook voor gebouwd.”
Andere routes
Volgens hem is het allemaal een kwestie van plannen. Niet-gevaarlijke transporten kunnen via andere routes worden vervoerd. “Als je moet kiezen: Nike-schoentjes die vanuit de haven naar Duitsland gaan, of gevaarlijke stoffen als bijvoorbeeld chloor, dat je dan goed de keuze maakt: laten we het chloor over de Betuweroute doen, en de schoenen door Brabant.”
Hoogland wil vervoerders stimuleren om hun planning hieraan aan te passen. “Dat betekent dat je slim moet plannen, rekening moet houden met de weken waarin er minder capaciteit is en van tevoren van de vervoerders moet vragen, of ze dwingen, die stoffen over de Betuweroute te laten gaan.”
Het Kamerlid stelt een financiële prikkel voor waardoor vervoerders gestimuleerd worden hun ruimte op de Betuweroute te gebruiken voor vervoer van gevaarlijke stoffen.