BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Politiek

ACM: NS benadeelde Veolia in Limburg

  • Eva Oude Elferink
woensdag 3 juni 2015, 10:25 Update: woensdag 3 juni 2015, 14:45
Bart Schmeink, Veolia-topman: "Ik ben blij dat wat wij al een aantal maanden roepen, dat de aanbesteding Limburg niet goed verloopt omdat er geen sprake is van een level playing field, nu in het rapport van de ACM wordt bevestigd." Reacties Den Haag op rapport ACM

NS heeft Veolia benadeeld voorafgaand aan de aanbesteding van het openbaar vervoer in Limburg. Daarmee heeft NS de Spoorwegwet overtreden. Tot die conclusie komt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) in een vernietigend rapport na een klacht van Veolia.

Het besluit van de ACM werd al begin maart genomen, maar een publicatie daarvan werd door NS tegengehouden door naar de rechter te stappen. Inmiddels, schrijft de ACM, "verzet NS zich niet langer tegen de publicatie".

En dus worden de resultaten nu alsnog bekend. Zo schrijft de ACM in een persbericht: "Om in de aanbesteding een concurrerende inschrijving te kunnen doen, had Veolia diensten van NS nodig. NS werkte onvoldoende mee aan verzoeken van Veolia om diensten als kaartautomaten, servicebalies en pauzelocaties voor personeel te mogen gebruiken."

Dit terwijl NS onder de Spoorwegwet verplicht is voor het gebruik van deze diensten 'een redelijk aanbod' te doen aan concurrenten. In de zaak van Veolia deed NS die aanbiedingen in sommige gevallen veel te laat of deed het überhaupt geen aanbieding, stelt de toezichthouder.

Ook speelde NS concurrentiegevoelige informatie van Veolia door aan de eigen dochteronderneming Abellio, die eveneens een inschrijving voor de concessie deed. De ACM: "Met die informatie kon Abellio een oneerlijke voorsprong krijgen op de andere deelnemers aan de aanbesteding."

 

Wie binnen de top precies op de hoogte was, houdt de ACM voor zich. Over eventueel machtsmisbruik of andere mogelijke overtredingen doet de toezichthouder nog geen uitspraken: het onderzoek daarnaar is nog niet afgerond. Pas als die resultaten bekend zijn, zal een besluit over eventuele boetes orden genomen. In een klachtprocedure kunnen die niet worden opgelegd.

Aanbesteding
De aanbestedingsprocedure die vorig jaar juni in gang werd gezet door de provincie Limburg, betrof het openbaar trein- en busvervoer in die provincie voor de periode 2016-2031. Zowel Arriva, Veolia als NS-dochter Abellio deden een bod op de concessie ter waarde van 2 miljard euro. Afgelopen februari werd bekend dat de concessie aan Abellio werd gegund.

Veolia diende hierop een klacht in bij de ACM en stelde dat NS onder andere de Spoorwegwet had overtreden door voor bepaalde diensten geen redelijk aanbod te doen. "We gaan sowieso bezwaar aantekenen tegen de uitkomst van de bieding Limburg", zegt Veolia-topman bart Schmeink.

De topman zegt zich eveneens te beraden op juridische stappen tegen de oud-medewerker die werd omgekocht en bedrijfsgevoelige informatie deelde.

Reactie NS
In een brief aan minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem schrijft NS-topman Timo Huges dat hij de geconstateerde fouten 'ten zeerste betreurt'. "NS aanvaardt haar publieke verantwoordelijkheid en trekt het beroep tegen het besluit van de ACM in."

Huges zegt zich 'bewust te zijn' van de bijzondere positie die NS heeft binnen het openbaar vervoer in Nederland. "We moeten onze toegewezen wettelijke verplichtingen dan ook te allen tijde ruimhartig uitvoeren. Dit geldt specifiek bij het aanbieden van generieke diensten en voorzieningen."

Huges belooft 'op de korte termijn' maatregelen te nemen die 'het onpartijdig aanbieden van deze diensten' moeten waarborgen. Eerder al kondigde NS aan onderzoek te doen naar misstanden bij dochteronderneming Qbuzz, dat onder Abellio valt. Dat onderzoek is inmiddels van start gegaan. Vooruitlopend op de uitkomsten breidt NS de directie uit met een lid dat verantwoordelijk wordt voor governance, risk en compliance.

Tegenover BNR wilde NS niet reageren.

Volgens topman Huges heeft #NS fouten gemaakt. 'NS betreurt dat ten zeerste.' Trekt hoger beroep in: http://t.co/zLKjNu5yL3 @BNR

— Jeroen Stans (@JeroenStans) June 3, 2015

Reactie Dijsselbloem
Op zijn beurt spreekt minister Dijsselbloem in een brief aan de Tweede Kamer van een 'zeer ernstige zaak'. Er moet sprake zijn van eerlijke concurrentie tussen de verschillende vervoersaanbieders, schrijft hij. "Dat is een publiek belang". NS dient zich daarbij niet alleen aan de wet te houden: "Het mag de grenzen van die wettelijke kaders ook niet opzoeken."
 

Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Liveblog | 'Negatief reisadvies verlengd tot 15 april'

'Investeringspiek voor de boeg voor energie-infra'

'Schaf collegegeld technische opleidingen af'

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image
BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play