Esther Ouwehand, Tweede Kamerlid van de Partij voor de Dieren, legt uit wat haar bezwaren zijn tegen het ongevraagd ontvangen van reclamefolders en huis-aan-huisbladen. "Ze kosten enorm veel grondstoffen en het is papierverspilling. Bovendien is het anno 2013 wat ouderwets mensen via papier van informatie te voorzien." Ouwehand wil daarom dat dezelfde regeling wordt ingesteld die nu ook voor e-mailmarketing geldt: "Je ontvangt geen folders of huis-aan-huisbladen tenzij je daar zelf om vraagt."
Nee/nee-sticker
De PvdD wil met het voorstel een nieuwe standaard voor brievenbusreclame zetten. De ouderwetse nee/nee-sticker zal daarmee overbodig worden. Ouwehand: "Nu geef je actief aan dat je iets niet wilt. Wij willen dat omdraaien. Daarbij vraag je er dus om als je wél drukwerk wilt ontvangen, en krijg je het standaard niet."
Dat veel gemeentes huis-aan-huisbladen gebruiken in hun informatievoorziening naar de burger is volgens Ouwehand geen sta-in-de-weg. "Gemeenten kunnen informatie ook op een andere manier bij de burger krijgen. Digitaal of via een brief bijvoorbeeld." Het moet allemaal bijdragen aan het uiteindelijke doel van Ouwehand. "Er is een enorme besparing te realiseren. Ook kunnen we een hoop ergernis vermijden door grote stapels papier op de deurmat te voorkomen."