BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Wat is een podcast? Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR In Bedrijf Bij nader inzien BNR Perestrojkast BNR Show Business Buiten Brussel China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog De Wereld In 2019 Double Dutch Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Helder! Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Questcast Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag The Donald Show Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Prijzencast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Wat is een podcast? Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR In Bedrijf Bij nader inzien BNR Perestrojkast BNR Show Business Buiten Brussel China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog De Wereld In 2019 Double Dutch Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Helder! Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Questcast Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag The Donald Show Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Prijzencast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Wat is een podcast? Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR In Bedrijf Bij nader inzien BNR Perestrojkast BNR Show Business Buiten Brussel China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog De Wereld In 2019 Double Dutch Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Helder! Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Questcast Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag The Donald Show Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Prijzencast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Politiek

EU: compensatie pas bij langere vertraging

  • BNR Webredactie
woensdag 13 maart 2013, 16:41

Vliegtuigpassagiers moeten voortaan minstens 5 uur vertraging hebben voordat zij recht hebben op compensatie. Nu ligt de grens nog bij 3 uur.

De Europese Commissie in Brussel stelt een versoepeling voor van de bestaande praktijk. Ook wordt de zorgplicht van luchtvaartmaatschappijen bij problemen beperkt tot 3 nachten. Die is nu nog onbeperkt.

Het dagelijks bestuur van de EU presenteerde woensdag in Brussel voorstellen om de bestaande regels uit 2005 aan te passen en grijze gebieden te verduidelijken. Het moet voor gedupeerden onder meer makkelijker worden om geld terug te eisen.

Versterking van passagiersrechten
De commissie ziet de maatregelen als versterking van de rechten van passagiers bij vertraging, uitval van een vlucht of bij problemen met de bagage. Maar de commissie wil ook rekening houden met de financiële gevolgen van compensaties voor de luchtvaartmaatschappijen. Brussel wijst bijvoorbeeld op de enorme gevolgen door de aswolk van een IJslandse vulkaan in 2010.

Brussel wil bij alle vluchten binnen de EU en korte internationale vluchten een grens van 5 uur. De commissie hoopt daarmee maatschappijen aan te moedigen vluchten uit te voeren en niet te annuleren. Bij langere internationale vluchten wordt de limiet minstens 9 uur, voor lange intercontinentale vluchten 12 uur.

Schadevergoeding
De Europese consumentenorganisatie BEUC verwelkomt de verbeteringen voor luchtreizigers, maar betreurt het oprekken van het aantal uren vertraging voordat een passagier recht heeft op compensatie. Nu moeten vliegtuigmaatschappijen een schadevergoeding betalen als passagiers met een vertraging van 3 uur of meer op hun eindbestemming aankomen, al dan niet met een overstap.

Luchtvaartorganisatie IATA is evenmin tevreden, hoewel voor haar leden de scherpe kantjes van de compensatieregeling af zijn. Veel van de voorgestelde veranderingen leiden tot onnodige kosten en zullen uiteindelijk nadelig uitpakken voor zowel passagiers als luchtvaartmaatschappijen, aldus de branchevereniging.

Verzet tegen 'verslechtering'
Europarlementariër Peter van Dalen (ChristenUnie) kondigt in een verklaring verzet aan tegen deze "verslechtering". Van Dalen, die vicevoorzitter is van de transportcommissie van het Europees Parlement, wil de limiet van 3 uur handhaven voor Europese vluchten. Daarnaast pleit hij voor 6 uur voor middellange vluchten en 9 uur voor lange vluchten.

Ook vergoeding bij vertraagde vlucht ná overstap
In februari maakte het Europees Hof van Justitie in Luxemburg nog duidelijk dat vliegtuigpassagiers ook recht hebben op compensatie als zij na een overstap te laat op hun bestemming arriveren. Of de eerste vlucht op tijd was, zou er niet toe doen.

Europese UnieLuchtvaartTrafficvertraging
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Schiphol verwerkt nog 35.000 passagiers per dag

Maakbedrijven vrezen verlies r&d-budget

Boeing schikt met Justitie VS over 737 MAX

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image
BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play