BNR logo
  • Nieuws
  • Radio
    • Programmagids
    • AEX Factor
    • Baanbrekende Businessmodellen
    • Beleggerspanel
    • Beter
    • BNR Auto-Update
    • BNR Europa
    • BNR Mobility
    • BNR Sport
    • BNR's Big Five
    • Boardroompanel
    • Boekestijn en De Wijk
    • BREEKT
    • Column Ben van der Burg
    • Column Bernard Hammelburg
    • Column Jaap Jansen
    • Column Marianne Zwagerman
    • Column Paul Laseur
    • Crypto Update
    • Cryptocast
    • De Nationale Autoshow
    • De Nieuwe Wereld
    • De Ochtendspits
    • De Top van Nederland
    • De Wereld
    • Digitaal
    • Duurzaam
    • Economenpanel
    • Eyeopeners
    • Kees de Kort
    • Koplopers
    • Lobbypanel
    • Ondernemerspanel
    • Postma in Amerika
    • Spitsbrekers
    • Tech Update
    • The Daily Move
    • The Friday Move
    • Toon van de Week
    • Vastgoed Gezocht
    • Wereldveroveraars
    • Werkverkenners
    • Wetenschap Vandaag
    • Zakendoen
  • Gemist
    • Alle podcasts
    • All in the Game
    • Amerika Podcast
    • BNR Perestrojkast
    • China Podcast
    • Column Corné van Zeijl
    • Crypto Cowboys
    • Cryptocast
    • De Ben Tiggelaar Podcast
    • Dé Klantenpodcast
    • De Legende van Satoshi Nakamoto
    • De Nieuwsdag
    • De Ondernemerskamer
    • De Technoloog
    • Een Jaar Burgemeester
    • Europa Update
    • Factcheck Europa
    • Het Bromvliegeffect
    • Het Nieuwe Geld
    • Honger
    • IJzige Tongen
    • Italië Podcast
    • Ochtendnieuws
    • Petrolheads
    • Podcast Top 40
    • De Strateeg
    • Space Cowboys
    • Spitsbrekers
    • The Road to Zandvoort
    • Ukrayina
    • Voeding van morgen
    • Vraag het Gommers
    • Werkprofessor
    • Zakendoen De Veranderaars
  • Partners
Politiek

Hennis wil NH90-helikopter pas als problemen zijn opgelost

  • Pieter van den Akker
woensdag 2 juli 2014, 16:04
Verslaggever Jeroen Stans in gesprek met minister Hennis: "De inzet is om hieruit te komen met de fabrikant en met de andere deelnemende landen. Er is sprake van voorlopig vertrouwen."

Alleen als de fabrikant alle problemen heeft opgelost en alle meerkosten heeft vergoed, neemt Defensie de resterende NH90-helikopters af. Dat zegt minister Hennis.

Eind vorige week maakte ze bekend dat ze voorlopig van de laatste zeven helikopters afziet. Bij de toestellen die al worden gebruikt zijn talloze mankementen geconstateerd. De Tweede Kamer eist dat Hennis alle kosten op de fabrikant verhaalt.

Voorlopig vertrouwen
De minister vertrouwt nog op een goede afloop: "De inzet is om hieruit te komen met de fabrikant en met de andere deelnemende landen. Dat gaat allemaal niet vanzelf. Er is een enorme inspanning verricht en dat zal de komende maanden nog voortduren. Maar de signalen wijzen erop dat wij de problemen kunnen oplossen onder verantwoordelijkheid en op kosten van de fabrikant. Dat is ook de inzet. Maar allereerst moet ik dat op schrift hebben en moeten er sluitende afspraken zijn gemaakt. Er is dus, met andere woorden, sprake van voorlopig vertrouwen."

De vergelijking met de Fyra dringt zich op, maar Hennis vindt die vergelijking niet op z'n plaats: "Iedereen mag vergelijken wat 'ie wil, daar ga ik verder niet over, maar een wapensysteem is echt iets heel anders. Een complexe maritieme helikopter is echt iets anders dan een trein. Er is wel een link met een moedermaatschappij van een fabrikant die ook de Fyra heeft gebouwd. Maar hij wordt dus niet door dezelfde fabrikant gebouwd. Er zijn ook andere bedrijven betrokken bij de bouw van de NH90, uit Duitsland en bijvoorbeeld ook Fokker."

Internationaal consortium
Eruit stappen is buitengewoon lastig omdat de aankoop internationaal met een consortium van landen is gedaan, erkent ze. "Het internationaal verwerven van capaciteiten heeft zeker de toekomst. Maar duidelijk is wel: dit contract is gesloten in het jaar 2000, daar moeten we lessen van leren. We moeten er niet nog een keer op die wijze invulling aan geven. We zullen met minder landen moeten overgaan tot het gezamenlijk verwerven, we zullen een duidelijke lead nation moeten hebben en de wijze waarop het contract is vormgegeven vraagt ook nog wel om een nadere analyse."

DefensiehelikopterHennisNH-90Politiek
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

College-onderhandelingen duren langer dan normaal

Provincie Loehansk bijna in Russische handen: 'kan zijn dat de Russen daarna willen praten'

Opnieuw miljardentegenvaller voor Kaag: 'Hele dure grap'

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Dit is Lucid van plan in Nederland

Zijn we te bang voor escalatie?

Schaal van Hebben | Nintendo Switch Sports

Arthur van Schayk (Remeha) over het verplicht installeren van warmtepompen

Waarom we netter zouden moeten praten tegen dieren

  • BNR Nieuwsradio

  • Contact
  • Frequenties
  • Files en flitsers
  • BNR Nieuwsbrief
  • Podcasts
  • RSS feed
  • Disclaimer
  • Zakelijke info

  • Dutch Podcast Awards
  • Adverteren
  • Podcast laten maken
  • Vacature plaatsen op BNR
  • Werken bij BNR
  • Stages
  • FD Mediagroep

  • Company.info
  • Energeia
  • ESB
  • FD
  • FD Mediagroep
  • Investment Officer
  • Listn
  • PensioenPro
  • Download de app

  • Privacy
  • Copyright
  • Cookies
  • Voorwaarden