Politiek2 jul '14 16:04

Hennis wil NH90-helikopter pas als problemen zijn opgelost

Auteur: Pieter van den Akker

Alleen als de fabrikant alle problemen heeft opgelost en alle meerkosten heeft vergoed, neemt Defensie de resterende NH90-helikopters af. Dat zegt minister Hennis.

Eind vorige week maakte ze bekend dat ze voorlopig van de laatste zeven helikopters afziet. Bij de toestellen die al worden gebruikt zijn talloze mankementen geconstateerd. De Tweede Kamer eist dat Hennis alle kosten op de fabrikant verhaalt.

Voorlopig vertrouwen
De minister vertrouwt nog op een goede afloop: "De inzet is om hieruit te komen met de fabrikant en met de andere deelnemende landen. Dat gaat allemaal niet vanzelf. Er is een enorme inspanning verricht en dat zal de komende maanden nog voortduren. Maar de signalen wijzen erop dat wij de problemen kunnen oplossen onder verantwoordelijkheid en op kosten van de fabrikant. Dat is ook de inzet. Maar allereerst moet ik dat op schrift hebben en moeten er sluitende afspraken zijn gemaakt. Er is dus, met andere woorden, sprake van voorlopig vertrouwen."

De vergelijking met de Fyra dringt zich op, maar Hennis vindt die vergelijking niet op z'n plaats: "Iedereen mag vergelijken wat 'ie wil, daar ga ik verder niet over, maar een wapensysteem is echt iets heel anders. Een complexe maritieme helikopter is echt iets anders dan een trein. Er is wel een link met een moedermaatschappij van een fabrikant die ook de Fyra heeft gebouwd. Maar hij wordt dus niet door dezelfde fabrikant gebouwd. Er zijn ook andere bedrijven betrokken bij de bouw van de NH90, uit Duitsland en bijvoorbeeld ook Fokker."

Internationaal consortium
Eruit stappen is buitengewoon lastig omdat de aankoop internationaal met een consortium van landen is gedaan, erkent ze. "Het internationaal verwerven van capaciteiten heeft zeker de toekomst. Maar duidelijk is wel: dit contract is gesloten in het jaar 2000, daar moeten we lessen van leren. We moeten er niet nog een keer op die wijze invulling aan geven. We zullen met minder landen moeten overgaan tot het gezamenlijk verwerven, we zullen een duidelijke lead nation moeten hebben en de wijze waarop het contract is vormgegeven vraagt ook nog wel om een nadere analyse."


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen