
"We willen dat iedereen die op het spoor rijdt gelijke voorwaarden heeft", legt ze uit. "Dan is het toch gek dat één partij nog een stukje infrastructuur in handen heeft." Door de huidige constructie moet een spoorvervoerder als Arriva de NS betalen voor het gebruik van de stations. "Zelfs als de NS daar niet eens rijdt. Dat geeft de NS toch een voordeel.''
Weg met verdeling
Volgens Van Veldhoven is het beter als de stationsgebouwen bij
spoorbeheerder ProRail worden ondergebracht. "Toen we in het verleden
de splitsing maakten tussen de NS en ProRail zijn de stations bij de NS
gebleven. Nu we nieuwe afspraken gaan maken voor de langetermijn, is dit
hét moment om te zeggen dat we van deze verdeling afwillen.''
Stations verkopen of leasen
Van Veldhoven ziet nog wel wat haken en ogen bij de uitvoering. "Dat
kan niet in één klap'', stelt ze. "De NS zou stations kunnen verkopen,
kunnen leasen of toch kunnen blijven uitbaten. Het is belangrijk om ook
anderen toe te laten op de markt.'' Dat zou ook kunnen met de
exploitatie van de stations, die nu eveneens in handen is van de NS,
denkt de D66-politica.
Ze zal haar voorstel dinsdag met staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) bespreken. De Tweede Kamer overlegt dan over de toekomst van het spoor.