Politiek2 mei '16 15:30

'Extra examentijd wordt vaak helemaal niet benut'

Auteur: Thijs Baas

Bij een gemiddeld eindexamen moet 95 procent van de leerlingen genoeg hebben aan de tijd die ervoor staat. Kinderen die dat nodig hebben moeten alsnog wat extra tijd kunnen krijgen, bepleit Peter de Jong, hoogleraar onderwijskunde aan de Universiteit van Amsterdam. Dat is beter dan discussie over de noodzaak van aangepaste examens.

Foto: ANP
Foto: ANP

Bijna één op de zeven eindexamenkandidaten mocht vorig jaar langer over zijn examen doen, of kreeg de vragen voorgelezen. Vijf jaar eerder was dat nog maar één op de tien. Als mogelijke verklaringen noemt het ministerie de aanscherping van exameneisen en een hogere instroom van leerlingen uit het speciaal onderwijs.

Dyslexie
Dat ook onterechte verstrekking van dyslexie-verklaringen een rol speelt, is volgens De Jong nog maar zeer de vraag. "Dat dat wel eens gebeurt bij studenten in het hoger onderwijs zou kunnen, maar we weten helemaal niet hoe vaak dat in het middelbaar onderwijs voorkomt; daar kun je eigenlijk helemaal niets van zeggen."

 

Als iedereen zich houdt aan de criteria voor het vaststellen van dyslexie, hoeft daar geen probleem te zijn. "Ik denk dat er heel veel wordt gesproken over onterechte aanpassingen. Ik zou eerder zeggen: moeten we ons daar wel zo druk om maken?" Niettemin erkent De Jong dat je nauwelijks meer kunt spreken van uitzonderingen. "Als ik een examen zou maken en één op de zeven kinderen zou niet het examen maken zoals bedoeld, zou ik dat veel vinden en denken dat ik het examen maar beter een beetje anders had kunnen maken."


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen