BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Politiek

ProRail: Op tijd rijden niet hoogste doel

  • Jeroen Stans,
  • Bastiaan Kleinjan
donderdag 24 november 2016, 17:28
Duco Hoogland: 'Onacceptabel' Prorail-topman Pier Eringa: liever iets later dan overstap.

ProRail stelt de ambities fors naar beneden bij. De spoorbeheerder heeft liever dat reizigers die over de hogesnelheidslijn reizen te laat aankomen, dan op tijd door een overstap te maken. Dat zegt topman Pier Eringa van de spoorbeheerder tegen BNR.

Foto: ANP
Foto: ANP

‘Wat is iets later, is dat vijf of tien minuten?’ Op de voor vele miljarden aangelegde hogesnelheidslijn vallen veel treinen uit en rijden te weinig treinen op tijd. Eringa formuleert daarom een nieuwe ambitie. ‘Wat is nou beter voor de reiziger? Is dat op tijd reizen en halverwege eruit gezet worden op een andere trein die op tijd rijdt, of kun je mensen beter laten zitten in de trein. En dat laatste lijkt heel belangrijk te zijn.’

Onacceptabel

PvdA-Tweede Kamerlid Duco Hoogland vindt de nieuwe ambitie van Eringa onbegrijpelijk. ‘Hij kiest uit twee kwaden. Overstappen of vertraging, dan kiest hij voor vertraging. Mensen betalen nota bene een toeslag om op de HSL-lijn te mogen reizen, heb dan in ieder geval de ambitie om op tijd te rijden’, aldus Hoogland.

‘Ik vind dit onacceptabel. Als de ambitie van de directeur van één van de verantwoordelijke partijen is om het maar een beetje te laten zitten, dan hebben we wel een probleem. Dat waar hij voor is aangesteld, wordt niet geleverd. Ik zie bij hem het patroon dat hij meer bezig is om informatie te framen naar buiten toe, in plaats van dat hij de prestaties verbetert. Dat is wat ik zie, ik hoop dat dit beeld niet klopt’, zegt een kritische Hoogland.

Samenwerking met NS moet beter

In de nieuwe ambitie van ProRail is treinen op tijd laten rijden op de HSL-lijn dan ook niet meer het hoogste doel, zo zegt Eringa. ‘Want als het hoogste doel is de trein op tijd laten rijden en alle treinen die niet op tijd rijden eruit halen, dan rijden er een stuk minder treinen, maar wel op tijd.’

ProRail is verantwoordelijk voor de rails en de infrastructuur op het spoor. Om de prestaties op de hogesnelheidslijn te verbeteren moet de samenwerking tussen NS en ProRail volgens Eringa ‘stukken beter dan dat het nu gaat.’

MobiliteitNSPier EringaPolitiekProRail
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Ondernemers zullen hebben wakker gelegen na de CPB-doorrekening

'Voldoende opgepot budget voor leven lang leren'

Extra beveiliging bij briefstemmen

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Opinie | Geriatrische geuzen

3 maart | 'CBR verklaarde honderden rijbewijzen ten onrechte ongeldig'

Topgast | Agnes Kant, directeur bijwerkingencentrum Lareb

Danny Damman (Ziggo Dome) snakt naar volle zalen

BNR Doorpakkers #33 Brabantse concurrentie voor het Mediapark

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play