ProRail: Op tijd rijden niet hoogste doel
ProRail stelt de ambities fors naar beneden bij. De spoorbeheerder heeft liever dat reizigers die over de hogesnelheidslijn reizen te laat aankomen, dan op tijd door een overstap te maken. Dat zegt topman Pier Eringa van de spoorbeheerder tegen BNR.
‘Wat is iets later, is dat vijf of tien minuten?’ Op de voor vele miljarden aangelegde hogesnelheidslijn vallen veel treinen uit en rijden te weinig treinen op tijd. Eringa formuleert daarom een nieuwe ambitie. ‘Wat is nou beter voor de reiziger? Is dat op tijd reizen en halverwege eruit gezet worden op een andere trein die op tijd rijdt, of kun je mensen beter laten zitten in de trein. En dat laatste lijkt heel belangrijk te zijn.’
Onacceptabel
PvdA-Tweede Kamerlid Duco Hoogland vindt de nieuwe ambitie van Eringa onbegrijpelijk. ‘Hij kiest uit twee kwaden. Overstappen of vertraging, dan kiest hij voor vertraging. Mensen betalen nota bene een toeslag om op de HSL-lijn te mogen reizen, heb dan in ieder geval de ambitie om op tijd te rijden’, aldus Hoogland.
‘Ik vind dit onacceptabel. Als de ambitie van de directeur van één van de verantwoordelijke partijen is om het maar een beetje te laten zitten, dan hebben we wel een probleem. Dat waar hij voor is aangesteld, wordt niet geleverd. Ik zie bij hem het patroon dat hij meer bezig is om informatie te framen naar buiten toe, in plaats van dat hij de prestaties verbetert. Dat is wat ik zie, ik hoop dat dit beeld niet klopt’, zegt een kritische Hoogland.
Samenwerking met NS moet beter
In de nieuwe ambitie van ProRail is treinen op tijd laten rijden op de HSL-lijn dan ook niet meer het hoogste doel, zo zegt Eringa. ‘Want als het hoogste doel is de trein op tijd laten rijden en alle treinen die niet op tijd rijden eruit halen, dan rijden er een stuk minder treinen, maar wel op tijd.’
ProRail is verantwoordelijk voor de rails en de infrastructuur op het spoor. Om de prestaties op de hogesnelheidslijn te verbeteren moet de samenwerking tussen NS en ProRail volgens Eringa ‘stukken beter dan dat het nu gaat.’