Rondvaartboten-strijd in Amsterdamse grachten
We kenden al de taxioorlog, maar nu woedt er in Amsterdam ook een heuse rondvaartboten-strijd. Bij de gemeente zijn inmiddels ruim 500 vergunningaanvragen ingediend, terwijl er voor volgend jaar maar 135 vergunningen te vergeven zijn.
Die strijd tussen reders en alle andere betrokken partijen is er langzaam ingeslopen, zegt voorzitter Ruud Koornstra van het innovatielab rondvaart. Hij werd aangetrokken om de rondvaart-oorlog het hoofd te bieden. 'Jarenlang boterden de partijen niet met elkaar en toen is de gemeente langzaam gaan proberen om er iets aan te doen. Daarbij moesten ze paal en perk stellen aan bepaalde dingen en dat betekent altijd dat er mensen de pineut zijn als er zoiets gebeurd.'
Op zoek naar gedeelde waarden
Het innovatielab is in mei opgestart, mede vanwege de 350 rechtszaken die op dat moment liepen. Het doel: zorgen dat de rechtszaken op zijn minst voor een deel beslecht zouden worden. 'Dat betekent dat we alle partijen aan tafel hebben gezet om te kijken waar ze uiteindelijk met zijn allen willen uitkomen. Dan blijkt al heel snel dat ze allemaal iets geks hebben, namelijk dat ze van de stad houden. Dat het eigenlijk geen boze mensen zijn maar mensen die iets goeds willen. Dus we hebben gezegd: laten we kijken wat onze gedeelde waarden zijn.'
Onhandige koers gekozen
Vanwege de problemen heeft de gemeente Amsterdam paal en perk gesteld en de regels aangescherpt. Daarbij wordt duizend euro per vergunningaanvraag in rekening gebracht, waarbij de kans één op drie is dat je zo’n vergunning ook krijgt. Koornstra onderschrijft ook dat dit slimmer aangepakt had kunnen worden. 'Ik sta natuurlijk buiten alle partijen. Ik denk dat als dit innovatielab eerder was opgestart dan hadden de partijen beter naar elkaar kunnen luisteren. Maar er is op een bepaald moment een koers gekozen en die was op sommige punten erg onhandig.'