BNR logo
  • Nieuws
  • Radio
    • Programmagids
    • AEX Factor
    • Baanbrekende Businessmodellen
    • Beleggerspanel
    • Beter
    • BNR Auto-Update
    • BNR Europa
    • BNR Mobility
    • BNR Sport
    • BNR's Big Five
    • Boardroompanel
    • Boekestijn en De Wijk
    • BREEKT
    • Column Ben van der Burg
    • Column Bernard Hammelburg
    • Column Jaap Jansen
    • Column Marianne Zwagerman
    • Column Paul Laseur
    • Crypto Update
    • Cryptocast
    • De Nationale Autoshow
    • De Nieuwe Wereld
    • De Ochtendspits
    • De Top van Nederland
    • De Wereld
    • Digitaal
    • Duurzaam
    • Economenpanel
    • Eyeopeners
    • Kees de Kort
    • Koplopers
    • Lobbypanel
    • Ondernemerspanel
    • Postma in Amerika
    • Spitsbrekers
    • Tech Update
    • The Daily Move
    • The Friday Move
    • Toon van de Week
    • Vastgoed Gezocht
    • Wereldveroveraars
    • Werkverkenners
    • Wetenschap Vandaag
    • Zakendoen
  • Gemist
    • Alle podcasts
    • All in the Game
    • Amerika Podcast
    • BNR Perestrojkast
    • China Podcast
    • Column Corné van Zeijl
    • Crypto Cowboys
    • Cryptocast
    • De Ben Tiggelaar Podcast
    • Dé Klantenpodcast
    • De Legende van Satoshi Nakamoto
    • De Nieuwsdag
    • De Ondernemerskamer
    • De Technoloog
    • Een Jaar Burgemeester
    • Europa Update
    • Factcheck Europa
    • Het Bromvliegeffect
    • Het Nieuwe Geld
    • Honger
    • IJzige Tongen
    • Italië Podcast
    • Ochtendnieuws
    • Petrolheads
    • Podcast Top 40
    • De Strateeg
    • Space Cowboys
    • Spitsbrekers
    • The Road to Zandvoort
    • Ukrayina
    • Voeding van morgen
    • Vraag het Gommers
    • Werkprofessor
    • Zakendoen De Veranderaars
  • Partners
Politiek

Provincies willen miljoenen voor bewaakte overwegen

  • BNR Webredactie
woensdag 4 januari 2017, 7:14
'Elk ongeluk is er een teveel'

De noordelijke provincies willen miljoenen voor de beveiliging van onbewaakte spoorwegovergangen. Groningen, Drenthe, Overijssel en Friesland gaan samen lobbyen voor geld bij het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Een Arriva-trein ontspoorde in december bij Winsum na een ongeluk met een tankwagen. Foto: ANP.
Een Arriva-trein ontspoorde in december bij Winsum na een ongeluk met een tankwagen. Foto: ANP.

De provincie Friesland kwam deze week al in het nieuws omdat ze met andere noordelijke provincies wil samenwerken om onbewaakte spoorwegovergangen te beveiligen. Uit een rondgang van BNR blijkt dat de provincies inderdaad gaan samenwerken; gezamenlijk willen zij miljoenen hebben hebben van het Rijk.

De roep om meer bewaakte overgangen is sterker geworden een ongeluk vorig jaar bij het Groningse Winsum, waarbij 18 mensen gewond raakten. Bovendien is het de bedoeling om meer treinen te laten rijden, zegt de Friese gedeputeerde Johannes Kramer op BNR. Voor een deel van de onbewaakte overwegen staat een ombouw naar bewaakte overwegen gepland, maar de provincies vinden dat niet genoeg.

Kosten

Het omzetten van een onbewaakte naar een bewaakte overgang kost volgens spoorbeheerder ProRail 800.000 euro per overgang. Dat is het waard, zegt Kramer. 'Bij één ongeluk, los van de persoonlijke schade die natuurlijk al erg genoeg is, is er ook materiële schade. Het is een investering voor de langere termijn die, denk ik, zeer verantwoord is als je kijkt naar de totale kosten op het moment dat er iets misgaat.'

Volgens ProRail gebeurt 95 procent van de ongelukken op het spoor op bewaakte overgangen. 'Ook een bewaakte overgang sluit een ongeluk natuurlijk nooit helemaal uit', reageert Kramer. 'Maar je weet wel dat op zo'n onbewaakte overgang met mist en toenemende treinfrequenties, zoals wij van plan zijn in te gaan voeren, de onveiligheid toeneemt. Elk ongeluk is er een teveel.'

Mocht er van de kant van het Rijk geen geld komen, dan springt de provincie Friesland niet bij, zegt Kramer. 'Dit is gewoon een rijksverantwoordelijkheid en ze hebben daar ook potjes voor. Ze willen daar ook naar kijken, want ook zij hebben geen belang bij ongelukken.'

InfrastructuurMobiliteitSpoorwegen
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Nieuwe Londense spoorlijn rijdt voor het eerst: 'Elizabeth Line is nieuwe parel van de stad'

Rover vreest duurder OV en slechter aanbod in 2023

Het OV dreigt ten onder te gaan

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Toekomst van Oekraïne | Jaap de Hoop Scheffer

Koster en Van Dijk: De rookgordijnen van John de Mol

Toekomst van Oekraïne| Patrick Bolder

Oekraïne-update maandag, dag 89

De laatste van Marianne

  • BNR Nieuwsradio

  • Contact
  • Frequenties
  • Files en flitsers
  • BNR Nieuwsbrief
  • Podcasts
  • RSS feed
  • Disclaimer
  • Zakelijke info

  • Dutch Podcast Awards
  • Adverteren
  • Podcast laten maken
  • Vacature plaatsen op BNR
  • Werken bij BNR
  • Stages
  • FD Mediagroep

  • Company.info
  • Energeia
  • ESB
  • FD
  • FD Mediagroep
  • Investment Officer
  • Listn
  • PensioenPro
  • Download de app

  • Privacy
  • Copyright
  • Cookies
  • Voorwaarden