Campagneleider GroenLinks: 'Een plan-b was er niet'
Met veertien zetels doet GroenLinks nu mee aan de coalitie-onderhandelingen. Na de grote winst bij de verkiezingen in maart zijn de Groenen de leiders op links. En dat is te danken aan een on-Nederlandse campagne, maar hoe werd die campagne nou precies opgebouwd?
Volgens Wijnand Duyvendak, campagneleider voor GroenLinks, is mensen bij de campagne betrekken de kern van het succes geweest. 'We hebben een enorm bereik gecreëerd met tienduizenden mensen die actief waren op straat, of online.' En bij het creëren van die groep bleef het niet, vertelt Duyvendak. 'Het contact met deze mensen was misschien wel het belangrijkst: meteen reageren op reacties. Opvolgen, opvolgen, opvolgen.'
Voor de on-Nederlandse GroenLinks-campagne is duidelijk ook een beetje naar het buitenland gekeken. 'We hebben zeker naar de campagnes gekeken van Obama en Sanders', zegt Duyvendak. 'We wilden weten hoe je mensen die geen lid van je partij zijn, er toch bij betrekt. Hoe maak je daar een beweging van? Daarvoor is het nodig dat mensen je boodschap herkennen. Dat ze die willen horen en hem verder willen vertellen.'
Optimistisch
De campagne van Duyvendak lijkt bijna vlekkeloos te zijn verlopen. Maar was dat ook echt zo? 'We hebben altijd gezegd: we voeren een optimistische campagne. We merkten ook dat er zodra Jesse Klaver in een speech kritiek had op anderen, meteen negatief werd gereageerd. We wilden dus juist een positieve campagne voeren. Soms gaven we in een reflex een stootje hier en daar. Maar mensen wilden dat niet horen. Verder hebben we ons niet laten afleiden door kritiek, bijvoorbeeld dat het alleen maar om uiterlijk vertoon ging. We werkten rustig door en een plan-b was er niet.'
Hulp bij donaties
Tijdens de verkiezingen kreeg team-Klaver hulp van campagnebureau Blue State Digital, het bureau dat ook Obama hielp tijdens de Amerikaanse verkiezingen. Zij zorgden voor een ict-systeem waarmee donaties binnengehaald konden worden en mailings naar de juiste mensen werden verstuurd. GroenLinks kreeg nogal wat kritiek op deze hulplijn, maar dat vindt Duyvendak te veel eer. 'We konden er snel en makkelijk mee communiceren. Dat is het. En we gebruiken het nog steeds. Jesse Klaver schrijft eens in de paar dagen een mail over wat we aan het doen zijn. Het betrekken van mensen is niet gestopt bij de verkiezingen.'
Jessiah
Natuurlijk was Jesse Klaver een bijna heilig middelpunt van de campagne. Had dit ook gekund met een andere man op het podium? Volgens Duyvendak was het met veel andere politici niet op deze manier gelukt. 'Jesse paste wel heel erg bij deze aanpak. Heel veel mensen, ook veel jongeren, herkenden zich in hem en wilden met hem meedoen. Het is de combinatie man en verhaal.'