BNR logo
  • Nieuws
  • Radio
    • Programmagids
    • AEX Factor
    • Baanbrekende Businessmodellen
    • Beleggerspanel
    • Beter
    • BNR Auto-Update
    • BNR Europa
    • BNR Mobility
    • BNR Sport
    • BNR's Big Five
    • Boardroompanel
    • Boekestijn en De Wijk
    • BREEKT
    • Column Ben van der Burg
    • Column Bernard Hammelburg
    • Column Jaap Jansen
    • Column Marianne Zwagerman
    • Column Paul Laseur
    • Crypto Update
    • Cryptocast
    • De Nationale Autoshow
    • De Nieuwe Wereld
    • De Ochtendspits
    • De Top van Nederland
    • De Wereld
    • Digitaal
    • Duurzaam
    • Economenpanel
    • Eyeopeners
    • Kees de Kort
    • Koplopers
    • Lobbypanel
    • Ondernemerspanel
    • Postma in Amerika
    • Spitsbrekers
    • Tech Update
    • The Daily Move
    • The Friday Move
    • Toon van de Week
    • Vastgoed Gezocht
    • Wereldveroveraars
    • Werkverkenners
    • Wetenschap Vandaag
    • Zakendoen
  • Gemist
    • Alle podcasts
    • All in the Game
    • Amerika Podcast
    • BNR Perestrojkast
    • China Podcast
    • Column Corné van Zeijl
    • Crypto Cowboys
    • Cryptocast
    • De Ben Tiggelaar Podcast
    • Dé Klantenpodcast
    • De Legende van Satoshi Nakamoto
    • De Nieuwsdag
    • De Ondernemerskamer
    • De Technoloog
    • Een Jaar Burgemeester
    • Europa Update
    • Factcheck Europa
    • Het Bromvliegeffect
    • Het Nieuwe Geld
    • Honger
    • IJzige Tongen
    • Italië Podcast
    • Ochtendnieuws
    • Petrolheads
    • Podcast Top 40
    • De Strateeg
    • Space Cowboys
    • Spitsbrekers
    • The Road to Zandvoort
    • Ukrayina
    • Voeding van morgen
    • Vraag het Gommers
    • Werkprofessor
    • Zakendoen De Veranderaars
  • Partners
Politiek

Campagneleider GroenLinks: 'Een plan-b was er niet'

  • Karlijn Meinders
maandag 10 april 2017, 15:55
Campagneleider GroenLinks: 'Een plan-b was er niet'

Met veertien zetels doet GroenLinks nu mee aan de coalitie-onderhandelingen. Na de grote winst bij de verkiezingen in maart zijn de Groenen de leiders op links. En dat is te danken aan een on-Nederlandse campagne, maar hoe werd die campagne nou precies opgebouwd?

Foto: HH/Marcel van den Bergh - Links Wijnand Duyvendak
Foto: HH/Marcel van den Bergh - Links Wijnand Duyvendak

Volgens Wijnand Duyvendak, campagneleider voor GroenLinks, is mensen bij de campagne betrekken de kern van het succes geweest. 'We hebben een enorm bereik gecreëerd met tienduizenden mensen die actief waren op straat, of online.' En bij het creëren van die groep bleef het niet, vertelt Duyvendak. 'Het contact met deze mensen was misschien wel het belangrijkst: meteen reageren op reacties. Opvolgen, opvolgen, opvolgen.'

Voor de on-Nederlandse GroenLinks-campagne is duidelijk ook een beetje naar het buitenland gekeken. 'We hebben zeker naar de campagnes gekeken van Obama en Sanders', zegt Duyvendak. 'We wilden weten hoe je mensen die geen lid van je partij zijn, er toch bij betrekt. Hoe maak je daar een beweging van? Daarvoor is het nodig dat mensen je boodschap herkennen. Dat ze die willen horen en hem verder willen vertellen.'

Optimistisch

De campagne van Duyvendak lijkt bijna vlekkeloos te zijn verlopen. Maar was dat ook echt zo? 'We hebben altijd gezegd: we voeren een optimistische campagne. We merkten ook dat er zodra Jesse Klaver in een speech kritiek had op anderen, meteen negatief werd gereageerd. We wilden dus juist een positieve campagne voeren. Soms gaven we in een reflex een stootje hier en daar. Maar mensen wilden dat niet horen. Verder hebben we ons niet laten afleiden door kritiek, bijvoorbeeld dat het alleen maar om uiterlijk vertoon ging. We werkten rustig door en een plan-b was er niet.'

Hulp bij donaties

Tijdens de verkiezingen kreeg team-Klaver hulp van campagnebureau Blue State Digital, het bureau dat ook Obama hielp tijdens de Amerikaanse verkiezingen. Zij zorgden voor een ict-systeem waarmee donaties binnengehaald konden worden en mailings naar de juiste mensen werden verstuurd. GroenLinks kreeg nogal wat kritiek op deze hulplijn, maar dat vindt Duyvendak te veel eer. 'We konden er snel en makkelijk mee communiceren. Dat is het. En we gebruiken het nog steeds. Jesse Klaver schrijft eens in de paar dagen een mail over wat we aan het doen zijn. Het betrekken van mensen is niet gestopt bij de verkiezingen.'

Jessiah

Natuurlijk was Jesse Klaver een bijna heilig middelpunt van de campagne. Had dit ook gekund met een andere man op het podium? Volgens Duyvendak was het met veel andere politici niet op deze manier gelukt. 'Jesse paste wel heel erg bij deze aanpak. Heel veel mensen, ook veel jongeren, herkenden zich in hem en wilden met hem meedoen. Het is de combinatie man en verhaal.'

GroenLinksJesse KlaverPolitiekTweede Kamerverkiezingen
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Miljarden aan coronasteun krijgt de Belastingdienst niet terug: 'bedrijven kunnen het niet betalen'

PvdA en GroenLinks willen aanpak ongelijkheid in ruil voor steun begroting

Kaag en Rutte zoeken steun voor Voorjaarsnota

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Oekraïne-update maandag, dag 82

Op het slechtste coronascenario zijn we ook het slechtst voorbereid

#128: Jeroen Akkermans ziet een patroon in de door Rusland gevoerde oorlogen

Opinie | Stille staatsgreep

Ochtendnieuws | 17 mei

  • BNR Nieuwsradio

  • Contact
  • Frequenties
  • Files en flitsers
  • BNR Nieuwsbrief
  • Podcasts
  • RSS feed
  • Disclaimer
  • Zakelijke info

  • Dutch Podcast Awards
  • Adverteren
  • Podcast laten maken
  • Vacature plaatsen op BNR
  • Werken bij BNR
  • Stages
  • FD Mediagroep

  • Company.info
  • Energeia
  • ESB
  • FD
  • FD Mediagroep
  • Investment Officer
  • Listn
  • PensioenPro
  • Download de app

  • Privacy
  • Copyright
  • Cookies
  • Voorwaarden