Politiek13 apr '17 07:48Aangepast op 13 apr '17 12:44

Al 200 brandbrieven bij informateur

Auteur: Marjan van den Berg

De brievenbus van informateur Schippers loopt over. In een maand tijd heeft ze al ruim 200 brandbrieven ontvangen. Belangenorganisaties proberen daarmee invloed uit te oefenen op het regeerakkoord. Een door de wol geverfde lobbyist en een oud-informateur vertellen hoe zo'n brief het meest kansrijk is.

ANP
ANP

Postbus 20018, 2500 EA Den Haag zat in de afgelopen maand continu vol. Gemiddeld ontving informateur Edith Schippers dagelijks 7 brieven van belangenorganisaties.

Daar zat ook een brief bij van Jaap Jelle Feenstra, hoofd lobby bij Havenbedrijf Rotterdam en voorzitter van de beroepsvereniging Public Affairs. Maar een brandbrief alleen is niet genoeg, zegt hij er snel bij. 'Dat is volstrekt onvoldoende om jouw belang in het regeerakkoord te krijgen.'

Feentra's 6 tips voor succes:

'Als je langs die zes punten werkt - zo is mijn ervaring en mijn advies - dan heb je een kans, nog geen garantie, maar het alléén versturen van een brief, dat is heel sympathiek, maar zo haal je het niet.'

Opwarmen

Dat wordt bevestigd door Uri Rosenthal, die informateur was bij de kabinetsformatie in 2010. 'Als je denkt dat je het echt moet hebben van die formatie, ben je toch een beetje simpel bezig. Het is veel meer een kwestie van: de zaak al opwarmen, al veel eerder dan die formatie.'

Hij legt uit: 'Wie een beetje verstandig is, zorgt ervoor dat-ie én in de verkiezingsprogramma's van partijen terechtkomt. Vervolgens kunnen de onderhandelaars op een gegeven moment zeggen: 'o, dit is een mooi punt'. Dan scoren ze dubbel, want dan hebben ze die lobby wind in de rug gegeven en bovendien hebben ze gedaan wat ze in de verkiezingsprogramma's beloofd hebben, mooier kan het niet!'

Lees ook: Serieus regeerakkoord in de maak


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen