Mogelijk ondeugdelijke software in modellen Suzuki en Jeep
De Suzuki Vitara en de Jeep Grand Cherokee hebben mogelijk software aan boord waarmee fraude is gepleegd, meldt de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW).
De RDW onderzocht zestien voertuigen nader, die in eerste instantie afwijkende resultaten lieten zien. Daarbij zijn de Suzuki Vitara en de Jeep Grand Cherokee niet door de tekst gekomen.
De door de RDW opnieuw geteste voertuigen hadden een softwaresysteem dat zich in testsituaties anders gedroeg dan bij normaal gebruik. 'Bij de Suzuki zien we als we twee keer de typegoedkeuringstest doen, de waardes veel hoger worden', zegt Paul Diets, manager toelating bij het RDW. 'Dat is natuurkundig niet zomaar te verklaren. En bij de Jeep zien we een afhankelijkheid als we de test niet starten met een koude motor, maar met een warme motor. Dan zien we ineens dat de uitstoot acht keer hoger is. Dat klopt niet.'
Motorprotectie
De auto’s hebben een systeem aan boord dat de uitstoot van stikstofoxide beperkt. Makers van de veertien overige auto’s konden verklaren waarom dat systeem soms werd uitgeschakeld: 'Dat kwam eigenlijk altijd neer op motorprotectie', zegt Dietz. 'Die emissiesystemen hebben als nadeel dat in bepaalde gevallen de motor dicht kan slibben. Dan is het toegestaan de motor daartegen te beschermen. Als de uitleg door ons geverifieerd kan worden, kom je tot de conclusie dat het wel of niet nodig is om dat systeem dan uit te schakelen.'
Suzuki heeft inmiddels al een update ontwikkeld die door het RDW is getest en nu wordt uitgerold. 'Met Jeep zijn we nog iets minder ver', zegt Dietz. 'We zijn nog in gesprek met de fabrikant, maar waarschijnlijk kunnen zij ook een update maken die de motor veel beter maakt.'