Politiek13 okt '17 13:12

Rutte-II zwaait zichzelf én gevoerd beleid uit

Auteur: Jeroen Stans

Voor de laatste keer kwam de ministersploeg van het kabinet Rutte-II bijeen in de Trêveszaal. Om afscheid van elkaar te nemen, maar ook om zwaarbevochten beleidsmaatregelen door de shredder te zien gaan. ‘Maar ik ben niet zo’n Wiegel.’

Ronald Plasterk
Ronald Plasterk ( ANP)

De aanpak van topinkomens in de publieke en semi-publieke sector was een van de hoogtepunten uit het ministerschap van Ronald Plasterk (Binnenlandse Zaken), zo zegt hij zelf, maar hij houdt zich groot. ‘Het ligt klaar, dus het kan zo worden opgepakt.’ Hij doelt op de Wet normering topinkomens 3 (WNT 3). Die wet moet er voor zorgen dat niemand binnen de (semi-)publieke sector meer verdient dan een minister (181-duizend euro). Maar het nieuwe kabinet laat die wet liggen, waardoor honderden grootverdieners geen salaris hoeven in te leveren.

Plasterk: ‘Het is een politieke keuze. Dan zie je ook het verschil, dat de PvdA nu wel in de regering zat en dadelijk niet meer.’ Ook al gaat het hem aan het hart, de afzwaaiend minister wil naar eigen zeggen z’n opvolger niet voor de voeten lopen: ‘Ik ga niet zo’n Wiegel worden die de hele tijd commentaar geeft op de opvolgers.’

Kilometerheffing vrachtwagens

De PvdA'er was niet de enige die op de tong moest bijten na het lezen van het regeerakkoord. Zijn VVD-collega Melanie Schultz (Infrastructuur en Milieu) heeft zich altijd fel verzet tegen kilometerheffing voor vrachtwagens. Maar het nieuwe kabinet wil de heffing ‘zo spoedig mogelijk’ invoeren. ‘Ik ben benieuwd, ik laat het aan de nieuwe coalitie’ zegt de minister nu heel diplomatiek.

Ondertussen wordt nog wel overwogen om juridische stappen te nemen tegen de Duitse tolheffing, omdat ‘de wijze waarop de Duitse Maut is vormgegeven discriminerend is.’ Dat bijt elkaar volgens Schultz niet, omdat in het regeerakkoord ‘nog helemaal niet’ is uitgewerkt hoe de Nederlandse kilometerheffing voor vrachtwagens eruit komt te zien.

Het nieuwe kabinet is van plan om de opbrengsten van de heffing te gebruiken om de motorrijtuigenbelasting voor vrachtwagens te verlagen en innovatie en verduurzaming te bevorderen. Schultz: ‘Ik denk dat tegen die tijd Duitsland Nederland ook kritisch zal bekijken.’


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen