Politiek7 dec '17 11:15Aangepast op 7 dec '17 13:29

Flinke boete voor appen op de fiets

Auteur: BNR Webredactie

Nog even en appen op de fiets kan je een flinke boete opleveren. Dat wil de minister van Infrastructuur, Cora van Nieuwenhuizen, de Tweede Kamer vandaag laten weten. Met deze maatregel wil ze een signaal afgeven. Van Nieuwenhuizen komt volgend jaar met een wetsvoorstel om appen op de fiets vanaf 2019 te verbieden.

(Foto ANP XTRA)

'Jezelf laten afleiden als je deelneemt in het verkeer, is erg risicoverhogend,' vertelt Peter van der Knaap, directeur van Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). Dit is een serieus probleem, legt hij uit. Uit verschillende onderzoeken is volgens hem al bewezen dat als je je aandacht niet bij de weg hebt, het snel misgaat. Niet alleen in de auto, maar ook op de fiets.

Uit onderzoek blijkt wel dat bij slechts 1,2 procent van de fietsende slachtoffers die op de eerste hulp belanden het gebruik van de mobiele telefoon een rol speelt. Maar volgens minister Van Nieuwenhuizen is ‘ieder geval er één teveel.’ Volgens haar is het ‘nog een beetje te vroeg’ om de vraag te stellen of de politie het wel aankan om een verbod ook te handhaven. De kans dat je wordt aangehouden en beboet voor het gebruik van je mobieltje op de fiets, lijkt op voorhand niet al te groot. De minister rekent erop dat een grote publiciteitscampagne de ‘bewustwording’ zal vergroten.

Symboolwetgeving

Ondanks dat er op de fiets minder gebruik wordt gemaakt van de telefoon dan in de auto, kun je volgens Van der Knaap niet stellen dat het om een symboolwetgeving gaat. 'Ik denk dat de maatregel een onderdeel kan zijn van een mix van maatregelen die je moet nemen om de stijgende verkeersonveiligheid aan te pakken.' Ook vindt hij dat signaalwerking een effectieve manier is om de ernst van het probleem aan te kaarten. 'Honderden fietsers raken gewond door het gebruik van hun smartphone op de fiets en er komen zelfs volwassenen en kinderen door om het leven.'

In een reactie laat een woordvoerder van de nationale politie weten dat ze het verbod zal handhaven als het verbod er komt. 'Echter alleen met handhaving los je dit fenomeen niet op. Er zal bijvoorbeeld ook gebruik gemaakt moeten worden van technische mogelijkheden om het handheld gebruik van de telefoon tijdens het deelnemen in het verkeer te voorkomen.'

Verschillende maatregelen

Van der Knaap vindt ook dat er naar verschillende maatregelen gekeken moet worden, zoals naar de veiligheid van de infrastructuur, naar voertuigen, maar ook naar gedrag. De minister van Infrastructuur is daar volgens hem volop mee bezig. 'Binnenkort start een nieuwe campagne. Ze werkt samen met verschillende partijen en kijkt nadrukkelijk hoe een verbod kan helpen om het gedrag in goede banen te leiden. Ik denk dat dit erg verstandig is.'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen