
Van Zandijcke, die met het databedrijf om tafel zat in Washington, zegt dat big data gebruikt wordt om de offline campagne te verbeteren. 'We weten beter waar mensen van wakker liggen en dat maakt het ook weer makkelijker ze te overtuigen bij een deur-aan-deur-campagne.'
'Gebruik waar mensen online trots op zijn ook offline'
Ook in Nederland wordt deze strategie toegepast, zegt hij en deze levert 'nieuwe en boeiende inzichten op'. Uit een analyse van de stad Utrecht blijkt dat de nieuwe bibliotheek aan De Neude online goed scoort, zegt hij. 'Mensen uit Utrecht zijn hier trots op. Dat kun je dan opnieuw gebruiken in je offline campagnes. Als je een flyer of folder maakt kun je specifiek verwijzen naar deze verwezenlijking.'
Nieuwe partijen zitten online, traditionele partijen offline
Van Zandijcke ziet ook tussen politieke partijen verschillen in het aanvliegen van onderwerpen zowel on- als offline. 'Net zoals in Vlaanderen hebben traditionele partijen toch meer moeite om het nieuwe campagnevoeren te omarmen. Terwijl de nieuwere partijen daar vaak verder in staan en mee experimenteren. Dat eraan dat ze via het online verhaal sneller resultaten kunnen boeken dan via de traditionele media. Die traditionele partijen krijgen daarin ook meer exposure, dus proberen nieuwe partijen het op een andere manier.'