Politiek28 feb '18 06:00Aangepast op 28 feb '18 10:06

'Schiphol laat capaciteit bewust onbenut'

Auteur: Jeroen Stans

Corendon, easyJet en reisorganisatie TUI zijn boos op Schiphol. Volgens de organisaties laat de luchthaven bewust capaciteit onbenut. De handelswijze van Schiphol is volgens hen 'dubieus en onacceptabel', zo schrijven de reisorganisaties in een boze brief aan de luchthaven.

De nationale luchthaven mag tot 2020 jaarlijks maximaal vijfhonderdduizend vluchten verwerken en zit aan dat opgelegde plafond. Maar tweeduizend 'slots' die over zijn uit het huidige winterseizoen, worden niet opgemaakt. Een slot is een tijdsperiode waarbinnen een vliegtuig mag landen of opstijgen. Normaal gesproken worden die niet gebruikte slots doorgeschoven naar het zomerseizoen.

Volgens Petra Kok van reisorganisatie TUI is er op dit moment juist grote behoefte aan extra slots. 'Het is erg druk op Schiphol en er is zelfs sprake van een behoorlijke wachtlijst voor meer vluchten', zegt zij. Daarom vindt zij de beslissing van Schiphol onbegrijpelijk en onacceptabel. 'De slots vallen binnen alle wettelijke kaders dus zouden gevuld moeten worden.'

'Wettelijk onacceptabel'

EasyJet, TUI en Corendon zijn verbolgen over dat besluit. Volgens hen is het besluit 'wettelijk onacceptabel', omdat niet het vliegveld, maar de slotcoördinator over de verdeling van de schaarse capaciteit gaat. Tweede Kamerlid Remco Dijkstra van de VVD sluit zich hierbij aan. 'Ik wil hier duidelijkheid over want er is sprake van een grote krapte. Schiphol mag zijn problemen niet afwentelen op de reisorganisaties of de reizigers', zegt hij. Dijkstra gaat daarom Kamervragen stellen en een debat aanvragen over de kwestie.

Luchtvaartmaatschappijen en reisorganisaties staan te springen om extra ruimte op Schiphol. Zij vinden het dan ook 'ten alle tijden onjuist, onwenselijk en onacceptabel dat Schiphol inzet op een onvolledige benutting van schaarse capaciteit', zo is te lezen in de boze brief gericht aan de luchthaven. Zeker nu vorige week door minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur & Waterstaat) is besloten Lelystad Airport een jaar later te openen dan gepland. Die regionale luchthaven moet juist vluchten overnemen om Schiphol te ontlasten.

Voorzorgsmaatregel

Schiphol laat in een reactie aan BNR weten de tweeduizend slots ongebruikt te laten om te voorkomen dat het komende zomer te druk wordt op het vliegveld. Vorig jaar ontstonden in de meivakantie al lange wachtrijen. Volgens een woordvoerder is het de verwachting dat het komende zomer zonder die extra vluchten al drukker wordt dan vorig jaar.

Dat zou komen doordat er grotere vliegtuigen landen en de bezettingsgraad aan boord hoger is. Het is daarom 'niet verstandig om nog extra vluchten toe te voegen. Het risico dat het dan te druk wordt, is dan te groot.' Volgens Kok is dat een drogreden omdat die drukte van mei vorig jaar meer aan de onkunde van Schiphol lag dan de capaciteit van de luchthaven. 'Ze hebben zich in de zomer toen ook heel goed herpakt, dus wij hebben er alle vertrouwen in dat Schiphol goed met die drukte om kan gaan.'

Gerelateerde artikelen