BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Politiek

'Schiphol laat capaciteit bewust onbenut'

  • Jeroen Stans
woensdag 28 februari 2018, 6:00 Update: woensdag 28 februari 2018, 10:06

Corendon, easyJet en reisorganisatie TUI zijn boos op Schiphol. Volgens de organisaties laat de luchthaven bewust capaciteit onbenut. De handelswijze van Schiphol is volgens hen 'dubieus en onacceptabel', zo schrijven de reisorganisaties in een boze brief aan de luchthaven.

ANP

De nationale luchthaven mag tot 2020 jaarlijks maximaal vijfhonderdduizend vluchten verwerken en zit aan dat opgelegde plafond. Maar tweeduizend 'slots' die over zijn uit het huidige winterseizoen, worden niet opgemaakt. Een slot is een tijdsperiode waarbinnen een vliegtuig mag landen of opstijgen. Normaal gesproken worden die niet gebruikte slots doorgeschoven naar het zomerseizoen.

Volgens Petra Kok van reisorganisatie TUI is er op dit moment juist grote behoefte aan extra slots. 'Het is erg druk op Schiphol en er is zelfs sprake van een behoorlijke wachtlijst voor meer vluchten', zegt zij. Daarom vindt zij de beslissing van Schiphol onbegrijpelijk en onacceptabel. 'De slots vallen binnen alle wettelijke kaders dus zouden gevuld moeten worden.'

'Wettelijk onacceptabel'

EasyJet, TUI en Corendon zijn verbolgen over dat besluit. Volgens hen is het besluit 'wettelijk onacceptabel', omdat niet het vliegveld, maar de slotcoördinator over de verdeling van de schaarse capaciteit gaat. Tweede Kamerlid Remco Dijkstra van de VVD sluit zich hierbij aan. 'Ik wil hier duidelijkheid over want er is sprake van een grote krapte. Schiphol mag zijn problemen niet afwentelen op de reisorganisaties of de reizigers', zegt hij. Dijkstra gaat daarom Kamervragen stellen en een debat aanvragen over de kwestie.

Luchtvaartmaatschappijen en reisorganisaties staan te springen om extra ruimte op Schiphol. Zij vinden het dan ook 'ten alle tijden onjuist, onwenselijk en onacceptabel dat Schiphol inzet op een onvolledige benutting van schaarse capaciteit', zo is te lezen in de boze brief gericht aan de luchthaven. Zeker nu vorige week door minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur & Waterstaat) is besloten Lelystad Airport een jaar later te openen dan gepland. Die regionale luchthaven moet juist vluchten overnemen om Schiphol te ontlasten.

Voorzorgsmaatregel

Schiphol laat in een reactie aan BNR weten de tweeduizend slots ongebruikt te laten om te voorkomen dat het komende zomer te druk wordt op het vliegveld. Vorig jaar ontstonden in de meivakantie al lange wachtrijen. Volgens een woordvoerder is het de verwachting dat het komende zomer zonder die extra vluchten al drukker wordt dan vorig jaar.

Dat zou komen doordat er grotere vliegtuigen landen en de bezettingsgraad aan boord hoger is. Het is daarom 'niet verstandig om nog extra vluchten toe te voegen. Het risico dat het dan te druk wordt, is dan te groot.' Volgens Kok is dat een drogreden omdat die drukte van mei vorig jaar meer aan de onkunde van Schiphol lag dan de capaciteit van de luchthaven. 'Ze hebben zich in de zomer toen ook heel goed herpakt, dus wij hebben er alle vertrouwen in dat Schiphol goed met die drukte om kan gaan.'

Cora van NieuwenhuizenCorendonEasyjetLelystad AirportSchipholTUI
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Schiphol verwerkt nog 35.000 passagiers per dag

GroenLinks wil inperking vliegverkeer: Dubbel slot op deur

D66 wil ook testen bij aankomst op Schiphol

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Dit moet je echt weten voor de volgende stap in je loopbaan

Ook raketten moeten worden getest alvorens te vliegen

S4E164: Autoindustrie ziet pips, want er zijn geen chips

Grote politieke partijen willen meer belasting van Google en Facebook

Opinie | Het coronabeleid schopt de manier van denken in de war

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play