Politiek12 mrt '18 17:18

Tien anti-nepnieuwsregels voor social media

Auteur: Jolijn Mes

Facebook, Google en Twitter: grote techplatforms die een grote rol spelen in de verspreiding van nepnieuws. Zij moeten nu flink aan de bak om nepnieuws tegen te gaan.

Madeleine de Cock Buning (L) naast Mariya Gabriel.
Madeleine de Cock Buning (L) naast Mariya Gabriel. (ANP/EPA)

Dat is het belangrijkste advies dat de onafhankelijke Expertgroep, aangesteld door de Europese Commissie, vandaag presenteerde. Gisteren zei voorzitter Madeleine de Cock Buning al dat de EU moet stoppen met het maken van nepnieuwslijsten.

Tiental basisprincipes

‘Allereerst hebben wij geadviseerd over manieren waarop je kunt zorgen dat burgers in Europa kunnen vertrouwen op het feit dat ze juisten en betrouwbare informatie ontvangen, waarbij de persvrijheid voorop staat’, zegt De Cock Buning. ‘We hebben daarnaast een tiental basisprincipes opgesteld, waarvan de platforms allemaal hebben aangegeven dat zij zich daaraan willen gaan houden.’

Gesponsorde inhoud

Één van die principes is bijvoorbeeld dat alle platforms ervoor moeten gaan zorgen dat heel erg duidelijk en transparant wordt gemaakt voor de consument wat gesponsorde inhoud is. Denk daarbij bijvoorbeeld aan politieke advertenties. ‘Het staat er nu ook wel bij’, zegt De Cock Buning, ‘maar niet in alle gevallen. En we willen zeker weten dat het altijd zo is, op alle platforms, door heel Europa.’

Factcheckers

Maar een nepnieuwsproducent zal niet bij zijn advertenties zetten dat het op nepnieuws of ‘disinformatie’ gaat. Daarom heeft de Expertgroep ook geadviseerd over een controlesysteem. De Cock Buning: ‘We stellen ook voor dat er een systeem van factcheckers komt, die gaan controleren of de informatie juist is en de feiten kloppen. En ook de factcheckers moeten weer gecheckt worden, dus dat moeten we heel goed regelen met elkaar.’


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen