
NS en ProRail pleiten vanochtend op BNR voor die extra investeringen, die volgens hen broodnodig zijn. Het Nederlandse deel van de HSL werd ruim acht jaar geleden geopend en heeft inmiddels bijna elf miljard euro gekost. Het treinverkeer op de lijn kampte de eerste jaren met veel uitval en vertragingen, nadat eerder de Fyra al een flop bleek. Het afgelopen jaar keerde het tij en haalden NS en ProRail de doelstellingen die door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zijn opgelegd.
Maar uit extern onderzoek dat NS en ProRail lieten uitvoeren blijkt dat verdere verbeteringen niet mogelijk zijn; beter dan dit gaat het niet worden. De onderzoekers waarschuwen dat de prestaties de komende jaren waarschijnlijk weer zullen verslechteren. Dat komt doordat er meer treinen over het flitsspoor gaan rijden, zoals de Eurostar naar Londen en de Intercity tussen Amsterdam en Brussel.
Lees ook: NS-topman ligt niet wakker van rapport: 'Wij hebben gewoon die concessie'
NS-topman Roger van Boxtel: 'Ik heb hoop dat het mee gaat vallen, maar ik denk dat een waarschuwing wel op z’n plaats is.’ Van Boxtel denkt dat reizigers daar begrip voor zullen hebben, omdat het toevoegen van nieuwe treinverbindingen gepaard gaat met aanloopproblemen. ‘Dat is heel normaal.’
Lees ook: Intercity laat sporen na op HSL-tracé
Maar NS en ProRail willen meer. Ook al zijn afgelopen jaar de doelstellingen behaald, de punctualiteit op de HSL is nog altijd minder dan op het reguliere spoor. Om echt een stap vooruit te maken, moet verantwoordelijk staatssecretaris Stientje van Veldhoven geld op tafel leggen. Hoeveel precies willen de partijen niet kwijt, ProRail-topman Pier Eringa houdt het op 'honderden miljoenen.'
Pleiten voor meer geld voor de hogesnelheidslijn ligt politiek gevoelig. Maar Roger van Boxtel van NS verwacht van politici dat ze vooruit willen kijken. ‘De politiek heeft een aantal jaar in de 'correctiestand gestaan. En wij hopen dat de politiek nu een beetje in de 'aanmoedingsstand' komt.'