'Maatregelen Google zullen Nederlandse politiek nauwelijks raken'
Google maakt het vanaf vandaag een stukje moeilijker voor politieke partijen om potentiële kiezers te bereiken. De zoekmachine gaat strenger kijken naar campagnes die gericht zijn op hele specifieke doelgroepen. Dat zal zeker in de VS een flinke impact hebben.
Zo kun je vanaf vandaag niet meer aangeven dat je advertentie aan mensen met een 'links denkbeeld' moet worden laten zien. 'Dit gaat vooral in de Verenigde Staten effect hebben', zegt Justin Koornneef, online strateeg en partner bij campagnebureau BKB. 'Daar zijn ze gewend om veel meer gegevens van kiezers te verzamelen en te gebruiken, die in Nederland niet eens gebruikt mogen worden.'
Lees ook | Brussel lang niet klaar met Facebook
In de VS is het gebruik van databases van de stemmers veel uitgebreider dan in bijvoorbeeld Nederland, zegt Koornneef. 'Men weet van ongeveer bijna elke bewoner welke politieke voorkeur hij heeft. Je kunt er ook consumentendata opkopen, zodat je van bepaalde groepen weet welke producten ze kopen. In Nederland is dat soort gegevens nauwelijks beschikbaar. Dus ik denk dat het in Nederland weinig verschil gaat maken.'
Luister ook | Column Paul Laseur: Chinese invloed