Aniek Schmal van het datagedreven campagnebureau Hibou ziet dat politieke influencers de discussie flink op gang brengen. 'Jort Kelder heeft controversiële uitspraken gedaan waarin hij aangeeft de economie belangrijker te vinden dan de levens van oudere en kwetsbare mensen. Dat is met veel kritiek ontvangen, maar er zijn ook mensen die aangeven dat ze zich daar wel in kunnen vinden. Er wordt nu veel meer gefocust op hoe we uiteindelijk het leven het best weer op kunnen pakken.'
Lees ook | Liveblog Coronacrisis
Sentiment
Ook econoom Xander Koolman ziet het sentiment ingrijpend veranderen. Afgelopen week is er in Nederland duidelijk een omslag geweest. Vorige week zaten we nog met; dit is niet vol te houden. Nu weten we dat het lang gaat duren en kijken we naar hoe we dat zo slim mogelijk kunnen doen. Zelf heb ik de afgelopen weken hard geinfluenced om te laten zien dat er een derde optie is: een slimme exit.'
Luister ook | 'Buitenlandse studies nauwelijks relevant voor Nederlandse corona-maatregelen'
