De inhuur van arbeid via een in het buitenland gevestigd uitzendbureau ongeveer 3 euro per uur goedkoper, zegt Jurriën Koops, directeur van de ABU. En dat zorgt ervoor dat steeds meer bedrijven deze constructie gebruiken. Erg onwenselijk, vindt Koops. 'We zien een groeiende belangstelling onder opdrachtgevers om gebruik te maken van deze zogenaamde A1-verloning. Het is een vorm waarbij opdrachtgevers voornamelijk op de prijs inkopen en wij keuren dat af.'
Luister terug | FNV wil aanpak Europees premieshoppen
Koops ziet het liefst dat deze constructie voor de ABU-leden onmogelijk wordt gemaakt. 'Het gaat vooralsnog voornamelijk om mensen die uit Polen of Roemenië komen en de belangstelling groeit naar deze vorm, waarin we uiteindelijk weer meegaan in de stap van goedkoop-goedkoper-goedkoopst. Wij staan voor een gezonde uitzendmarkt, en dat betekent dat uitzenden ook een fatsoenlijke prijs moet hebben. We gaan hierover in gesprek met de ACM.'
Lees ook | Crisis uitzendbranche geeft wisselend beeld
