'Polarisatie is verdienmodel voor platforms'
D66 en CDA willen een waakhond instellen die meekijkt of algoritmes geen 'kwalijke ontwikkelingen in de hand werken. De partijen dienen daartoe een motie in. D66-Kamerlid Kees Verhoeven vindt dat Nederland zijn verantwoordelijkheid moet nemen om zaken als een goede volksgezondheid en veilige verkiezingen te waarborgen.
Openheid in het algoritme eisen beide partijen van platforms als YouTube en Facebook. De nieuwe waakhond zou daarom mee moeten kijken of die algoritmes niet zorgen voor negatieve bij-effecten, zegt Verhoeven. 'Allerlei complottheorieën over 5G-zendmasten, over de verspreiding van het coronavirus en over antivax en het vaccineren dat schadelijk zou zijn: dat soort aantoonbaar onjuiste informatie wordt rondgepompt op grote platforms.'
Luister terug | Wetenschap Vandaag | Hoe creatief kan kunstmatige intelligentie worden?
En dat is schadelijk, zegt Verhoeven, omdat mensen op een gegeven moment tegenover elkaar komen te staan en niet meer weten wat waar is en wat niet. Dat bedrijven als YouTube, Facebook en Twitter met die algoritmes de onjuiste informatie willen filteren is volgens hem een fabeltje. 'Hun hoofddoel is dat je zo lang mogelijk op hun platform blijft, zodat je zoveel mogelijk advertenties te zien krijgt. Polarisatie is een verdienmodel geworden voor die bedrijven, daar gaat het mis.'
Lees ook | Ben van der Burg | Lubachs zieke shit