Politiek1 aug '22 14:18Aangepast op 8 sep '22 10:56

Luchtvaartsector vraagt kabinet om herinvestering opbrengsten vliegtaks

Auteur: Bram van Eijndhoven

Een flink deel van de vliegtaks die het kabinet wil ophalen, moet naar de ontwikkeling van schonere brandstoffen voor de luchtvaart en naar een fonds voor omwonenden. Dat schrijven 33 bedrijven en organisaties uit de luchtvaartsector in een brief aan minister Kaag van Financiën.

De vliegtaks gaat volgend jaar flink omhoog, waardoor de opbrengst voor de schatkist stijgt van 200 miljoen euro naar 600 miljoen euro. De sector vraagt om daarvan 400 miljoen terug te sluizen naar de ontwikkeling van schonere kerosine en een fonds voor omwonenden, waaruit geluidsisolatie betaald kan worden. Daarnaast zou het geld gebruikt kunnen worden voor de verduurzaming van het taxiën op Schiphol.

Lees ook | 'Vakantie wordt op deze manier voor de elite'

Mooi signaal

Volgens Marnix Fruitema, voorzitter van luchtvaartkoepel Barin, heeft de luchtvaartsector de brief geschreven omdat men er weinig vertrouwen in heeft dat het kabinet het geld van de vliegtaks terug in de sector zal investeren. 'Normaliter gaat die opbrengst zo de schatkist in en zien we er weinig van terug. Er is nu duidelijk in het regeerakkoord vastgesteld dat een gedeelte van die opbrengsten naar de verduurzaming van de luchtvaart zou gaan, en daar willen we deze regering graag aan helpen herinneren.'

Lees ook | Air-France KLM boekt weer winst

Het herinvesteren van de 400 miljoen euro aan extra opbrengsten uit de vliegtaks zou volgens Fruitema bovendien een mooi signaal naar de sector zijn dat het kabinet achter de luchtvaart staat. 'Daar heeft het tot dusver nog aan ontbroken.'

Investering in de toekomst

De sector zelf is ook hard bezig om te verduurzamen, aldus Fruitema, maar kan het niet alleen. 'De sector investeert honderden miljoenen in de verduurzaming van de luchtvaart en heeft duidelijke doelstellingen gezet. Bijvoorbeeld dat voor 2030 de grondoperatie van Schiphol klimaatneutraal moet zijn. Maar we hebben natuurlijk ook de overheid nodig om bepaalde productiefaciliteiten te realiseren, bijvoorbeeld voor duurzame vliegtuigbrandstof. We wachten al jaren op een fabriek in Delfzijl die neergezet moet worden.'

Lees ook | Aantal claims bij luchtvaartmaatschappijen loopt op

Mocht het kabinet weigeren, dan zal het voorstel in september weer op tafel komen als de sector met de minister in gesprek gaat. 'Dan komt dit naast de voorgestelde krimp van Schiphol ook op tafel om te bespreken. Maar ik zou niet weten waarom ze zouden weigeren, want het zou een mooie investering in de toekomst zijn.'

(ANP / Hollandse Hoogte / Sander Koning)

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen