Europese Verkiezingen 201420 mei '14 16:21Aangepast op 21 mei '14 11:16

Waar bemoeit de EU zich mee? | Vrij verkeer van personen

Auteur: BNR Webredactie

Waar bemoeit de EU zich mee als het gaat om ons eten, onze banen of telefoonrekening? In deze Europese verkiezingsweek probeert Europa-verslaggever Anke Truijen daar een antwoord op te krijgen.

Waar bemoeit de EU zich mee als het gaat om vrij verkeer van personen? Voor de Nederlandse vrachtwagenchauffeurs een zorg, maar voor de Nederlandse tuinbouwsector een zegen.

Vrachtwagenchauffeur Klaas Lingbeek is niet tegen vrij verkeer van personen of tegen de EU. Maar de Europese regels moeten wel gehandhaafd worden. En daarom voert hij samen met duizend andere chauffeurs actie in Zwolle. Lingbeek: “Onze banen staan op het spel, ze staan onder druk, de prijzen staan onder druk, het moet allemaal goedkoper.”

In de transportsector komen steeds vaker berichten over misstanden naar buiten. Nederlandse transportbedrijven zouden goedkopere Oost-Europese vrachtwagenchauffeurs inhuren en ze langer laten rijden onder slechte arbeidsomstandigheden. Of buitenlandse chauffeurs rijden via illegale uitzendconstructies, tegen lage lonen, op Nederlandse vrachtwagens. Nederlandse vrachtwagenchauffeurs komen in de verdrukking zeggen ze.

Opgetreden
Lingbeek wil dat hier tegen opgetreden wordt. “Staatssecretaris Asscher komt met een plan om misbruik aan te pakken, ook in Europa, en dat is goed. Maar we willen heel graag ketenaansprakelijkheid: de hoogste opdrachtgever zoals de Ikea’s moeten uiteindelijk verantwoordelijk worden gehouden. Maar dan begint VNO-NCW-baas Bernard Wientjes daar weer tegen te lobbyen en doet het af als flauwekul. Hij zegt dat we dit in de transportsector zelf moeten oplossen.”

Als het aan Lingbeek ligt, moet de EU de bestaande regels handhaven. “Poolse vrachtwagenchauffeurs mogen zoals afgesproken drie ritten in Nederland doen en dan terug naar het thuisland. En dan in Polen weer een vracht inladen en dan mag je weer terug. Wat heb je aan Europese principes als iemand anders daar de dupe van wordt?”

'Zonder Oost-Europese werknemers konden we niet bestaan'
In de Nederlandse tuinbouw zeggen telers juist het tegenovergestelde: zonder vrij verkeer van personen kunnen wij niet bestaan. In het Noord-Hollandse Middenmeer liggen de kassen van tomatenteler van Royal Pride Holland. “We hebben hier 1,6 miljoen planten,” zegt een trotse algemeen directeur en mede-eigenaar Frank van Kleef, “Wij telen hier het jaar rond tomaten, 95 procent is voor export, het meeste gaat naar Europa.

De Poolse Lucas en zijn broer werken samen in de kas. Lucas voert de controle uit en spreekt aardig Nederlands. Van Kleef: ”We hebben 300 mensen in dienst. Zestig mensen komen uit de omgeving, een groot deel daarvan is van buitenlandse afkomst (zoals Lucas). De overige 250 komen uit Oost-Europa.” Van Kleef heeft moeite om Nederlandse werknemers te vinden. “Er was hier een grote werkloosheid. Dus we hebben in eerste instantie veel mensen uit de omgeving aangenomen. Een deel daarvan is blijven hangen, die behoren tot die zestig. Maar het viel niet mee om dat aantal te laten stijgen. Mensen wilden toch niet in de tuinbouw werken, vonden het te zwaar of waren niet geschikt. Iedereen had wel reden.”

En daarom investeert Van Kleef in zijn Oost-Europese werknemers zodat ze langer blijven. “Wij investeren daar heel veel in. Op de eerste plaats moet het salaris goed zijn. We huren Polen niet in omdat ze goedkoper zijn. Daarnaast moet huisvesting en vervoer goed geregeld zijn. Met Nederlandse arbeiders zou ons bedrijf niet bestaan. Dus wij zijn blij met de open grenzen.”


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen