Tweede Kamerverkiezingen 201716 mrt '17 22:32

'Een campagne is geen wedstrijd'

Auteur: Jolijn Mes

Na Trump en de Brexit zeiden we: peilingen nemen we nooit meer serieus. Maar toch ging het er bij onze verkiezingen ook regelmatig over. Volgens Tom Louwerse, politicoloog en de man achter de Peilingwijzer, worden die peilingen helemaal verkeerd gebruikt.

ANP
ANP

Louwerse begrijpt best waarom de peilingen door journalisten worden gebruikt, zegt hij: 'Er zijn 28 partijen aan wie je aandacht moet geven. Dan is het wel aardig om een indicatie te hebben van welke nieuwe partijen enigszins kans maken en welke helemaal niet.'

Maar om een interview nou helemaal om de peilingen te laten draaien is ook geen goed idee. 'Een openingsvraag als: u doet het wel slecht in de peilingen. Wat moet een politicus daar nou op zeggen? En hoe informatief is dat? De partijen die het in de peilingen niet zo goed doen moeten de kans krijgen om hun inhoudelijke verhaal te blijven vertellen. Het is te makkelijk een interview te openen met de peilingen.'

Geen precies meetinstrument

'Het is lastig om concreet aan te geven wat voor invloed de peilingen hebben gehad op de uitslag', zegt Louwerse. 'Maar als je bijvoorbeeld kijkt naar het premiersdebat van RTL waarvoor de peilingwijzer werd gebruikt voor de selectie van de kandidaten en dat vervolgens niet doorging, zie je dat peilingen wel een heel centrale rol krijgen. Dan ga je peilingen als een heel precies meetinstrument zien en dat kan eigenlijk niet.

De oplossing? 'We moeten de campagne niet te veel als een wedstrijd zien en verslaan, maar toch ook als een inhoudelijke discussie over wat je wilt met Nederland. Soms gedragen journalisten zich te veel als analyticus en gebruiken ze de peilingen om dat wedstrijdframe naar voren te brengen. Daar ben ik zelf als politicoloog niet altijd heel gelukkig mee.'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen