LijstTracker meet mediaoptredens lijsttrekkers
In BNR's Achterkamer smoezen we over verkiezingsnieuws. Vandaag: de website LijstTracker die bijhoudt hoe lang welke lijsttrekkers op de Nederlandse televisie hun gezicht hebben vertoond. Want verkiezingen betekent: face-time.
De initiatiefnemers van de trackingswebsite, Media Distillery en Mediabrands Marketing Sciences, willen erachter komen of de meest zichtbare politicus deze verkiezingscampagne ook het meeste succes heeft bij de stembussen op 15 maart aanstaande.
De website meet real-time de zichtbaarheid van lijsttrekkers in bewegend beeld met automatische gezichtsherkenning. Op die manier weet de site precies hoe lang een politiek leider op de tv is geweest en hoeveel kijkers dat gezien hebben.
'Wellicht betrouwbaarder dan peilingen'
Het meten van media-aandacht is wellicht betrouwbaarder om winst te voorspellen dan peilingen, waar nu kanttekeningen bij geplaatst worden, denken de initiatiefnemers. Ook kun je straks zien of een bepaalde omroep de neiging heeft een bepaalde politieke kleur te bekennen, bijvoorbeeld 'of de VARA echt zo rood is als vaak beweerd wordt'.
VVD-voorman Mark Rutte heeft tot nu toe met 292 minuten de meeste 'facetime'. D66-leider Alexander Pechtold volgt op enige afstand. Geert Wilders staat met 28 minuten onder CDA-leider Buma, die tot nu toe 35 minuten heeft geklokt.