Hemmen30 aug '13 11:53

Baan aan universiteit in strijd tegen jeugdwerkloosheid

Auteur: Thijs Baas

Meer jonge mensen moeten tijdelijk een onderzoeksbaan krijgen op universiteiten. Zo krijgen hoogopgeleide, jonge werklozen de kans om werkervaring op te doen én krijgen universiteiten de mogelijkheid om de productie op peil te houden.

Dat zegt Karl Dittrich, voorzitter van de VSNU, tegen BNR Paul van Liempt. "Wij hebben de afgelopen jaren heel veel profijt gehad van de aardgasbaten. Die opbrengsten vallen weg, dus er komt een sterke kwantitatieve vermindering van het personeel. Als we jongeren ook nog onderwijs laten geven, ze leren te solliciteren en ze leren wat ondernemerschap betekent, kunnen wij in ieder geval een bijdrage leveren om mensen een doel en structuur te geven in het leven."

Een aantal provincies zet enorm in op de kennisinfrastructuur, constateert Dittrich. En dat biedt mogelijkheden om de rol van de provincies te versterken in het opzetten van een stevige onderzoeksinfrastructuur, maar dat heeft alleen zin als je dat voor vier jaar aanbiedt. "Anders heeft het geen zin. Je moet mensen een langdurig perspectief bieden. Ik ben een optimistisch mens, dus ik denk dat de economie wel weer wat zal aantrekken en dat we over een aantal jaar weer wat andere economische vooruitzichten hebben."

In de buidel
Minister Asscher moet wel bereid zijn om een deel van de 600 miljoen euro voor de bestrijding van jeugdwerkloosheidsbudget om een deel in de richting van universiteiten van academisch opgeleide werklozen te krijgen. Maar ik denk dat ik ook zelf de boer op moet om allianties te sluiten tussen universiteiten en provinciale besturen."

Het belang van investeringen in universiteiten blijft groot. Nederland zit op bijna alle facetten die er toe doen in het onderwijs en onderzoek bij de wereldtop, maar dat gaat niet vanzelf. "Naar mijn gevoel zijn universiteiten altijd bakens van hoop en verwachtingen. Je ziet dat wij ook steeds meer worden uitgedaagd om samenwerkingsallianties aan te gaan. Universiteiten worden in hun regio vaak ook gezien als economic power houses: onderdelen van de samenleving die innovatie, vernieuwing en nieuwe werkgelegenheid brengen."

Regeerakkoord
Over de aandacht voor wetenschappelijk onderwijs in het regeerakkoord is Dittrich bepaald niet negatief. Toch mag er wel worden gemorreld aan de nullijn. "Ik zou hopen dat je op bepaalde punten het belang van het onderwijzend personeel zou kunnen erkennen in een serieuze bijdrage in de loonontwikkelingen. Ik heb soms wel eens het gevoel dat mensen zeggen: als ik zó weinig gewaardeerd word, heb ik dan wel een gezagvolle plek in de samenleving?" 

Gerelateerde artikelen