Hemmen2 okt '12 11:23

CEO Grolsch hekelt Horeca Nederland

Auteur: Fleur de Bruijn

De directeur van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) noemde de relatie tussen ondernemers en de brouwers verziekt en pervers. “Dergelijke woorden gebruiken in de media zorgt niet voor een betere samenwerking.”

Dit zegt de CEO van Grolsch, Tom Verhaegen, in BNR Paul van Liempt. “Ik vind het belangrijk om met respect met elkaar om te gaan.”

In juni werd bekend dat KHN de bierbrouwers Heineken, Grolsch, Bavaria en AB InBev heeft gedagvaard. De organisatie wil van de Nederlandse rechter bevestigd hebben dat de brouwers tussen 1996 en 1999 een kartel hebben gevormd, zodat individuele horecaondernemers een schadevergoeding kunnen eisen.

Dagvaarding
De uitgebrachte dagvaarding gaat over een kartel dat in het verleden heeft gespeeld. KHN is van mening dat er echter nog steeds een volstrekt ongelijke en ongezonde verhouding is tussen brouwers en ondernemers.

“Er is onvoldoende vrije concurrentie op de biermarkt in Nederland. Ondernemers zitten klem in een verstikkende greep van het brouwerijregime en dat heeft ook zijn weerslag op de consument, die te veel moet betalen voor zijn biertje." Dit zei Lodewijk van der Grinten, directeur van KHN eerder tegen Missethoreca.

“Ik vind het goed dat ze proberen een analyse te maken van een markt die het moeilijk heeft, maar ze benaderen het wel heel negatief”, aldus Verhaegen.

Onderzoek
KHN voelt zich gesterkt door recent wetenschappelijk onderzoek. De belangrijkste conclusies uit dat rapport: naarmate er meer banden zijn met de brouwerijen via contracten, en met name als men in een pand van de brouwer zit, is dat slechter voor de ondernemer. Verder: 63 procent van alle drankverstrekkende bedrijven heeft een binding met de brouwerij die verder gaat dan de normale handelsrelatie en van alle cafés heeft bijna 75 procent een bijzondere binding met de brouwerij.

Volgens de CEO is het overgrote deel van ondernemingen helemaal niet gebonden: “80 procent heeft geen binding met een brouwer of alleen een tapbinding. Dat is contractueel geen echte binding en zo ervaren ondernemers dat ook.”

Mes op de keel
“De belangrijkste stelling uit het rapport is dat de markt op slot zit, er te veel verbindingen zijn en te weinig ondernemers overstappen”, vult Verhaegen aan. Maar dat ondernemers niet overstappen, komt volgens Verhaegen niet omdat ze een mes op de keel gezet krijgen: “Van de ongebonden ondernemingen is in een lange periode geen enkele overgestapt, dat zegt toch iets over onze relatie met de ondernemers.”

Met termen als wurgcontracten heeft Verhaegen helemaal niets. “Het gedeelte van de prijs van een biertje wat naar mij komt, is steeds kleiner. Ik ben dan wel erg inefficiënt in het wurgen.”

Heineken
Een van de grootste concurrenten van Grolsch, Heineken, heeft laatst gezegd dat gebonden ondernemers makkelijker moeten kunnen overstappen. “Heineken heeft een aandeel van 50 procent. In Nederland heb je een gezegde: als de vos de passie preekt, boer past op uw kippen.” 

Hoewel Verhaegen zich niet herkent in alle door KHN benoemde problemen, wil hij best praten over oplossingen. Maar dan niet in de media. "Partners horen eerst met elkaar te spreken alvorens naar de media te gaan.”

Grolsch
Tom Verhaegen (1972) is sinds april 2012 CEO van Grolsch. De Belg werkt al elf jaar in de bierindustrie. Zijn favoriete bier is Weizen Bier, van Grolsch.

De eerste Grolsch-biertjes werden in 1615 gebrouwen. De naam Grolsch komt van de Gelderse vestingstad Grol, het tegenwoordige Groenlo. Inmiddels is het merk nauw verweven met de omgeving Enschede.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen