Hemmen19 jul '12 11:02

Leegstand wordt groter in aanloopstraten

Auteur: Anne-Greet Haars

De leegstand van winkelruimtes ligt op 6 procent. Caroline Kievit, operationeel directeur bij Corio Nederland, verwacht dat de leegstand nog erger zal worden in de aanloopstraten.

Corio Nederland is bekend van onder andere de grote winkelcentra Hoog Catharijne in Utrecht en Alexandrium in Rotterdam.

Leegstand
“Er zijn veel onderzoeken en daaruit blijkt dat de leegstaand vooral veroorzaakt wordt door de crisis”, vertelt Caroline Kievit, operationeel directeur bij Corio Nederland, donderdag op BNR. “De toename van het winkelen via internet is dus niet de enige factor, maar dat het een effect heeft is wel zeker.”

“We hebben zelf een iets hogere leegstand dan voor de crisis, maar het beperkt zich tot 3 procent, dus dat is heel redelijk. Maar wat we duidelijk zien is dat het verschil tussen goede locaties en de slechte locaties nu echt veel groter en zichtbaarder worden.”

Aanloopstraten
"De slechtere locaties zijn de aanloopstraten. Het is iets verder weg van het centrum en het zijn de straten die daar naar toe leiden. Er zitten vaak leuke winkeltjes van startende ondernemers, maar de verwachting is dat de leegstand wel gaat landen op deze plekken."

Formules winkelcentra
In het algemeen vinden consumenten dat winkelcentra op elkaar lijken, vertelt Kievit. In elk centrum zijn altijd de traditionele winkels te vinden, zoals H&M, Blokker en Hema. Eén van de problemen die Corio heeft is dat de huurders van succesvolle winkels gewoon blijven zitten, waardoor winkelcentra niet echt kunnen veranderen.

“Als wij een nieuwe buitenlandse formule of een bijzonder winkeltje van een startende ondernemer daarin willen plaatsen dan kan dat niet.”

Huurwetgeving
“De huurwetgeving zit namelijk zo in elkaar dat de huurder het recht heeft om gemiddeld elke vijf jaar het contract op te zeggen, maar de verhuurder heeft daarvoor bijna geen mogelijkheden”, zegt Kievit.

“Ik vind dat de bescherming van huurders is doorgeslagen in Nederland. De wetgeving dateert uit eind jaren '50. Toen waren veel huurders zelfstandige ondernemers en verdienden ze een zware bescherming. Maar tegenwoordig maken bijna alle winkels deel uit van een keten.”

Hoog Catharijne
“Hoog Catharijne is het meest succesvolle winkelcentrum van Nederland. Mooi is het niet, maar één van de redenen dat mensen niet zo positief zijn over Hoog Catharijne is omdat het zo succesvol is: het is namelijk altijd vreselijk druk”, vertelt Kievit.

“Daarom zijn we ook bezig met een grote herontwikkeling van het centrum, waarvan het eerste blok aan het eind van het jaar wordt opgeleverd. De verbouwing gaat door tot 2019 om er nog meer van te maken.”


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen