Hemmen22 nov '12 11:32

Boekenketen door de wasstraat

Auteur: Marjan van den Berg

Boekenketens Selexyz en De Slegte worden klaargestoomd voor de toekomst. Het stoffige imago moet eraf. En de nieuwe naam? Waarschijnlijk iets 'vrouwelijks'.

Het boek leek dicht te gaan voor De Slegte en Selexyz, maar de boekhandels werden gered door een overname van investeerder ProCures. Paul Dumas, de nieuwe CEO van de keten, was donderdag te gast bij Paul van Liempt.

Hoe moeten de boekhandels 'toekomst-proof' worden? Deze vraag legde ProCures voor aan consumenten in een klantenonderzoek. De uitkomst was duidelijk, zegt Dumas. De boeken zijn spannend, maar de winkels zijn saai. "Het is stil, het is sereen, de inrichting is saai, er gebeurt niks, er zit geen spanning in die winkel", aldus Dumas.

Kinderen
Met rustig door de winkel snuffelen is op zich niets mis, maar met name voor kinderen is zo'n formule weinig aantrekkelijk, meent hij. Terwijl dit volgens hem juist een belangrijk aspect is. "Als kinderen het naar hun zin hebben in de boekhandel, dan kopen de ouders de boeken wel."

Dumas ziet ook veel in het organiseren van evenementen rond bepaalde boeken, zoals bijvoorbeeld kookboeken. "Koken gaat over gezelligheid, elkaar ontmoeten, misschien ook wel over vriendschap. Dat moet je in de winkel durven uitdragen. Een kookshow hoort dus thuis bij ons. Als er een nieuw boek uit is van Jamie Oliver, zou het toch prachtig zijn als je in de Scheltema een meet & greet kan hebben met Jamie Oliver en daar ook kan genieten van zijn kookkunsten?"

Dat voor zulke evenementen veel interesse bestaat, bleek bijvoorbeeld in het afgelopen voorjaar in de Selexyz-vestiging Dominicanen in Maastricht, toen Bram Moszkowicz signeerde. Daar kwamen 400 mensen op af die de bekende advocaat wel eens wilden ontmoeten.

Naam
De boekenketen vraagt niet alleen de hulp van consumenten als het gaat om de sfeer in de winkel, maar ook als het gaat om een passende nieuwe naam. Onlangs werd de naam op de winkelpuien vervangen door een vraagteken: een uitnodiging aan de klanten om met goede suggesties te komen.

Dumas: "Onze winkels worden het meest bezocht door vrouwen. Dat is belangrijk. De naam moet daarbij passen. De naam moet iets vrouwelijks hebben, kort zijn, goed te schrijven zijn en het moet een indirecte betekenis hebben die te maken heeft met onze key brand values. Dat zijn de kernwaarden van ons merk waarvoor wij willen staan in de toekomst, onze identiteit."

De 'oude' namen, zoals Scheltema, Broese, Donner etc., blijven overigens gehandhaafd naast de nieuwe overkoepelende naam.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen