Hemmen9 apr '13 18:11Aangepast op 9 apr '13 23:04

Yvo van Regteren Altena | De zonnebril van 2013: veel knallende kleuren en glimmende glazen

Auteur: BNR Webredactie

Spiegelglazen en fluorescerende kleuren. Dat zijn volgens BNR's lifestylegoeroe en huissnob Yvo van Regteren Altena dé trends voor het nieuwe zonnebrillenseizoen.

Dat wil nog niet zeggen dat hij er erg van gecharmeerd is. Alleen al het idee van spiegelglas haalt de meest vreselijke herinneringen bij hem naar boven. "En dan niet alleen de spiegel, maar dan ook de kleur. En niet een beetje kleur, maar knetteropvallend. Als je kijkt naar de brillencollectie van Italia Independent - van de kleinzoon van Fiats Gianni Agnelli - dat is de kleur die je ziet als je zo'n vestje aan doet als je autopech hebt: fosforescerend lichtgroen, knaloranje en fel geel."

Hype
Hoe het ook zij: het zijn niet alleen de snelle, dure, hippe brillenmerken die profiteren van deze op handen zijnde hype. "Oakley was indertijd dé bril voor wielrenners en skiërs. Dat kocht je in het wintersportdorp, maar niet in een brillenmodezaak. En nu maakt Oakley zijn come-back naast merken als Chanel, Gucci en Dolce & Gabbana-brillen, en het is vroeger echt klein begonnen met iemand die het brillenmerk naar zijn hond noemde. Mede dankzij Greg Lemond, die enkele decennia geleden het halve wielerpeloton aan de Oakley wist te krijgen. "Dat was de bril voor wielrenners."

Ray Ban
Ook het 75-jarige Ray Ban valt uitbundig terug op oude modellen. "De beroemde Aviator, zo'n 'Bernhard-bril' zal ik maar zeggen, met druipglas en een steunbalkje, die brengen zij nu uit. Maar ook weer in een breed kleurenpalet en ook weer met spiegelende glazen."

En dan is er voor de échte exclusievelingen het Amerikaanse modemerk Chrome Heart, dat vooral gevierd is onder rappers en pophelden als Lenny Kravitz. "Ze maken zilveren accessoires en ze maken ook brillen met vanaf-prijzen voor 1.000 euro. Als je ze laat optuigen met wat diamantjes, ga je naar vier-, vijf- of zesduizend euro." Maar hoe dan ook: je moet komende zomer opvallen met een knetterende bril op je neus...

Yvo van Regteren Altena is BNR's huissnob, maar ook lifestylejournalist voor onder andere NRC Handelsblad en Quote magazine. Met Jort Kelder maakt hij het programma Hoe Heurt het Eigenlijk en schreef hij de boeken Man en Pak en Oud Geld.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen