Hemmen2 jan '13 12:50Aangepast op 2 jan '13 17:13

Dit zijn de trends voor 2013

Auteur: Melvin Captein

Het wordt het jaar van de balansburger volgens trendwatchers Richard en Lieke Lamb. Voor BNR zetten zij de trends voor 2013 op een rij. Een paar termen: smart food, flex gadgets en ontsystematisering.

2013 wordt volgens het trendwatchersduo het jaar van de balansburger, zeggen zij tegen Paul van Liempt. "We gaan naar een balanseconomie. Eerst zei niet iedereen last van de recessie te hebben, maar nu is deze toch wel alom aanwezig. Mensen accepteren het nu, in plaats van te ontkennen of zich er tegen te verzetten, en passen zich aan."

Daar horen een aantal trends bij, volgens 'de Lambjes'. Lees hier wat u te wachten staat tot in ieder geval 2020, wanneer de huidige economische overgang ongeveer is afgerond.

1. De Menselijke Maat
"We hadden een vrij koude maatschappij waarin mensen voor zichzelf gingen en succes voorop stond. Je ziet nu dat je weer wat meer op elkaar mag leunen, dat je je zwakheden mag laten zien en om hulp mag vragen. Vooral in het bedrijfsleven zie je dat gebeuren, omdat men zich bewust is dat voor verandering niet op de overheid gewacht hoeft te worden."

2. Ontsystematisering
"Mensen hebben veel vertrouwen verloren in de overheid en ook in grote instanties als banken, verzekeraars, etcetera. Ze willen niet langer een nummertje zijn en gaan aan elkaar geld lenen, met elkaar initiatieven ontplooien. Als je via het systeem geen studentenkamer of oppas voor je kinderen kunt vinden, zoek je intensiever in je omgeving. Ook crowdfunding en het Broodfonds zijn hier voorbeelden van."

3. Welzijn boven Welvaart
"Welvaart is lange tijd het hoogste goed geweest. Nu zie je, noodgedwongen weliswaar, dat mensen ook kunnen genieten van minder. Dat brengt ook een bepaalde rust: je hoeft niet meer per se mee in de rat race."

4. Smart Food
"We zaten natuurlijk al een tijdje in een fastfoodcultuur. In de supermarkt kocht je maaltijden die ready to cook, eat en heat waren. Nu zie je dat mensen het toch wel weer leuk vinden te weten welke groenten er allemaal zijn. Men wil weten waar het eten vandaan komt of gaat aan urban farming doen: men verbouwt groente in het eigen achtertuintje."

5. Sociale media migratie
"Mensen eerst iets gratis aanbieden en hen later overhalen er voor te betalen werkt niet zo goed bij social media. Mensen stappen dan massaal naar een andere dienst over. Toch moeten die bedrijven geld verdienen. Reclame werkt vaak nog niet even goed wegens te kleine ruimte op het display, en dus vinden aanbieders dat de eindgebruikers moeten betalen. Maar de eindgebruikers vinden dat niet. We verwachten dat aanbieders vooral gaan proberen geld te verdienen aan de profielen van gebruikers."

6. Flex Gadgets
"Flex als in buigzaam. Je kunt je telefoon binnenkort oprollen, en bijvoorbeeld als armband dragen. Ook met zonnecellen is men inmiddels zo ver dat ze oprolbaar zijn. De bovenkant van je tent kan bijvoorbeeld uit zonnecellen bestaan, en de binnenkant van je tent uit een scherm dat van stroom wordt voorzien via die cellen."

 

7. Creatieve schuldhulpverlening
"Je ziet veel dat mensen zich steeds doelgerichter gaan verzekeren, in plaats van oververzekerd rond te lopen. Verzekeraars zelf zeggen dat nu ook, omdat ze niets hebben aan klanten die hun premie niet kunnen betalen. Ook zie je dat mensen steeds meer onderling gaan lenen, in plaats van bij instanties aan te kloppen."

8. Don't Move
"Realiseer je wat je hebt en ga niet te makkelijk ontslag nemen of je huis verkopen. Probeer binnen datgene wat je hebt in beweging te zijn. Sluit je bijvoorbeeld aan bij nieuwe projecten binnen je werksector. Als je overstapt, doe het dan weloverwogen."

9. Transitie economie
"Je ziet een toename van ruilhandel, diensten tegen elkaar uitwisselen, barteren. We zitten in een overgang, er zijn grote veranderingen gaande in de muziekbranche, boekenbranche, media en vele andere sectoren. Er komen nieuwe businessmodellen. Zaken die altijd vast stonden gaan nu echt verschuiven."

10. Trendy technology
"Er komt nog veel meer aandacht en waardering voor technologie. Er komt een 3D-printer aan, en een auto die uit zichzelf rijdt en inparkeert. Technologie is modegevoeliger geworden, het heeft  een echte design factor."

Gerelateerde artikelen