Hemmen13 nov '13 12:28

'Ahoy blijft het meest veelzijdige podium'

Auteur: Thijs Baas

De uitbreiding van Ahoy gaat over twee jaar van start, maar de voorbereidingen zijn al lang en breed begonnen. In totaal gaat het project 20 jaar duren en kost het 330 miljoen euro.

Over één ding hoeft het evenementencentrum zich geen zorgen te maken, zegt Ahoy-directeur Peter van der Veer tegen BNR's Paul van Liempt: de Rotterdammers zijn over het algemeen positief over de plannen. En terecht, meent Van der Veer; hij verwacht dat de plannen voorzien in werkgelegenheid en veel economische spin-off. "We realiseren jaarlijks een spin-off van 300 miljoen euro. Bij ons werken 250 mensen."

Met de komst van het Ziggo Dome in Amsterdam heeft Ahoy er een geduchte concurrent bij, erkent Van der Veer. "Wij wisten dat en hebben daar van tevoren rekening mee te houden. Er moet markt zijn voor twee. Wij verwachten dat het zich over een aantal jaren zal uitmiddelen. Ziggo Dome staat nog 'op winst', maar ik ben ervan overtuigd dat de komende jaren er weer een veel gelijkmatiger agenda zal komen."

Gegund
"Wij halen ons vertrouwen uit de relatie met onze promotors. Het gaat erom zo efficiënt mogelijk te werken, tegen een zo laag mogelijke prijs, maar minstens zo belangrijk dat het je gegund wordt. We bouwen goede relaties op met partners. Je moet een eerlijk verhaal vertellen, want eerlijkheid duurt het langst."

Ahoy is volgens Van der Veer nog altijd het meest diverse podium én, niet onbelangrijk, het trekt dit jaar een recordaantal exposanten. "We gaan vier nieuwe vakbeurzen organiseren, dus het is heel belangrijk om daarin te investeren. We blijven onverminderd onze energie steken in sport , beurzen evenementen en muziek. Frans Bauer heeft weer 15 concerten gedaan."

Rotterdams gevoel
Wat artiesten nog altijd aantrekt is het Rotterdams gevoel en Rotterdamse aanpak, is de overtuiging van de Ahoy-directeur. "Ze wordt professioneel begeleid en geholpen om een perfecte performance neer te zetten. Rotterdam is een andere stad dan Amsterdam en de aanpak wordt ook door artiesten enorm gewaardeerd: meteen aanpakken. En ik kan het weten: ik heb lang in Amsterdam gewoond."

Bovendien is de hospitality in Ahoy al jaren uitstekend georganiseerd, benadrukt Van der Veer. "We werken met partners samen om een goede organisatie op te zetten. Bij het ABN AMRO World Tennis Tournament. komen 50.000 zakelijke relaties. Ik vind dat we een goed organiserend land zijn. De managers hebben een goede naam over de hele wereld. We werken veel met studenten. We hebben vooral leuk werk en je kunt bij mooie evenementen zijn en we trainen op excellente service."


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen