Hemmen22 apr '13 11:49

Een veelzijdige betaalkaart volgens het cafetariamodel

Auteur: Thijs Baas

Betaalpasjes van de zaak zijn in vele soorten en maten in opkomst. Binnen deze markt wil XXImo zich onderscheiden met een mobiliteitspas. En de ambities zijn niet mals: aan het eind van het jaar moeten er 150.000 kaarthouders zijn.

De XXImo-kaart is bedoeld voor alle vormen van zakelijke mobiliteit, zegt Patrick Bunnik, ceo van het bedrijf. "Maar anders dan bij een beltegoedkaart kan het bedrijf dat de kaart gebrukt per medewerker bepalen wat die ermee kan doen. "Of dat nationaal is of internationaal of dat het OV is of alleen tanken en parkeren, kortom: het is een soort cafetariamodel voor een betaalkaart. Het betreffende bedrijf heeft zelf toegang tot een persoonlijke omgeving, waarin hij dat allemaal kan inregelen."

Concurrentie
Bestaande oplossingen als de MKB-brandstofpas lossen weliswaar 'een stukje van de mobiliteit' op, legt Bunnik uit, maar wat ontbreekt is 'een totaaloplossing voor OV, parkeren, taxi, deelauto en vliegtickets'. En om de concurrentie voor te blijven zoekt XXImo een goede balans tussen specialisatie en verbreding. "Wij focussen ons heel erg op de zakelijke reiziger en heel erg op de verbreding van diensten, zoals elektrisch laden, het koppelen met een deelauto en toegankelijk maken van de internationale trein."

Het nieuwste van het nieuwste is een app die continu een beeld geeft van de beste vervoeroplossing. "Die continu op basis van werkelijke gegevens als verkeer en blaadjes op het spoor in de agenda van de smartphone kijkt en op basis daarvan aangeeft of je het best met de trein kunt gaan of met de auto, en dit is het verschil in prijs, in reistijd en in CO2-uitstoot." In Nederland timmert XXImo al aardig aan de weg, de volgende stap voor Bunnik. Vanaf 8 juni. 


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen