Hemmen4 apr '13 11:44

'Starre huurwetgeving bedreiging voor winkelcentra'

Auteur: Thijs Baas

Om de leegstand van winkelcentra tegen te gaan móet de huurwetgeving versoepeld worden. Maar het ziet er niet naar uit dat dat op korte termijn zal gebeuren, vreest CEO Dirk Anbeek van vastgoedgigant Wereldhave.

"Er is op initiatief van een aantal partijen zelfs sprake van geweest om de huurwetgeving, in het belang van de huurder, juist verder aan te scherpen. En daar zijn wij natuurlijk als verhuurder niet erg blij mee."

De huurdersmix verbeteren, een leuk hart creëren en een goede online strategie. Dat zijn volgens Anbeek de ingrediënten voor een aantrekkelijk winkelcentrum. Want consumenten komen niet af op winkels met dezelfde outlook als dertig jaar geleden, is zijn overtuiging. "Dan ben je een plaag voor de buurman, een plaag voor de consument en een plaag voor de belegger, want die krijgt te weinig huurinkomsten."

Huurcontracten
Dat een huurder ook een terugverdientijd voor zijn investeringen moet hebben, daar heeft Anbeek alle begrip voor. Maar de huidige, vaak eeuwig durende huurcontracten zijn hem een doorn in het oog. "Dat mag best op tien jaar liggen, dus om de huurder in die tijd in staat te stellen om daar een goede business op te bouwen die bijdraagt aan het winkelcentrum, en dán te evalueren, lijkt ons prima.

Maar dat is niet het enige. Anbeek houdt al langer een vurig pleidooi voor omzethuren, zoals ze die in zijn 'modelland' Finland kennen. Daarvoor zijn de omzetgegevens van alle huurders nodig. Openheid op dat gebied maakt het mogelijk om meer 'in goede dialoog' met de huurder te raken. Dat prikkelt bovendien de huurder om ook te investeren.

Deviatie
Volgens Anbeek dreigt door de economische crisis een grotere deviatie tussen subprime en secundair vastgoed. "De winkelhoofdstraat en grotere winkelcentra blijven het prima doen,de aftakkingen worden al snel een stuk minder. Daar zie je de leegstand toenemen tot vaak al 10 procent en dat zijn met name de winkelstrips met een traditionele supermarkt en een aantal kleine winkels."

Dat hóeft geen drama te zijn, als er maar een alternatieve aanwending kan worden gevonden. "Ik denk dat het om meer dan 1 procent van de winkelcentra gaat. Wij richten ons vooral op de middelgrote en grote winkelcentra. Uiteindelijk zal een aantal kleine centra waar je ook makkelijker via internet bestelt het steeds moeilijker krijgen."


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen