Hemmen31 jul '12 10:13Aangepast op 31 jul '12 10:43

'Uitstraling Marianne Vos staat commerciëel succes in de weg'

Auteur: Arjan Meesterburrie

Marianne Vos spreekt als sporter wél tot de verbeelding, maar als mens minder, stelt sportmarketeer Bob van Oosterhout op BNR. En daarom tonen bedrijven weinig interesse.

Volgens Van Oosterhout heeft het vooral met beeldvorming te maken dat Vos tot nu toe niet commercieel kan profiteren van haar sportieve successen: "Ze is een ontzettend leuke meid, alleen tot dusver weten mensen dat nog niet, dus daar moet wat aan gedaan worden", zegt de sportmarketeer bij BNR Paul van Liempt in Londen.

Geen belangstelling vooraf
Ondanks dat ze al meervoudig wereldkampioen was en topfavoriete voor de Olympische wegwedstrijd hadden bedrijven voorafgaand aan de Spelen geen belangstelling voor Marianne Vos, zegt sportmarketeer Bob van Oosterhout van TripleDouble: "In aanloop naar de Spelen zijn allerlei bedrijven naar me toe gekomen van 'we willen wat met een sporter'. En dat was dan met Bas Verwijlen, dat was Henk Grol...en de vraag naar Marianne Vos was minder en dat heeft hoe je het wendt of keert te maken met haar uitstraling."

Vos hoeft niet popie jopie te doen
Oud-topschaatser Ben van der Burg windt zich op dat sporters tegenwoordig een product zijn en de prestaties niet meer centraal staan. Hij heeft wel ideeën over hoe het wél moet: "Het positioneren van Marianne Vos als topsportster, geen mediatraining, niet popie jopie gaan doen, de positionering is 'dit is nu puur sport', net zoals dit is nu puur water."

Puur en Nederlands
Sportmarketeer Bob van Oosterhout kan wel wat met de suggestie om Vos als pure topsportster neer te zetten: "Dat is de spijker op z'n kop [...] Zeker wanneer Marianne daar goed in wordt begeleid om bijvoorbeeld kernwaarden als 'puur' en 'Nederlands' en noem maar op uit te dragen."

Na de Spelen zal snel duidelijk worden wat het prachtige goud Vos in commercieel opzicht gaat brengen.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen