Hemmen30 mei '13 10:53

'Kaalslag onder dealers door nieuwe Brusselse regels'

Auteur: Thijs Baas

Van de 2.300 autodealers die er nu nog zijn blijven er maximaal vijfhonderd over. Nieuwe Brusselse regels die per 1 juni ingaan gaan zorgen voor een aardverschuiving.

Dat voorspelt Luc van Bussel van Alwaysbemobile Company tegenover BNR Paul van Liempt. Ooit waren er 4.500 dealers in Nederland, maar het verdienmodel is volgens Van Bussel niet vol te houden. "Er moet naar vijfhonderd dealerbedrijven worden teruggegaan om één auto per dag te verkopen."

De Bovag verwacht juist dat de consument weinig van de Brusselse regelgeving merkt. Tot hilariteit van Van Bussel. "Het is de giller van de dag. Het level playing field zorgt ervoor dat de klant - of liever: gast - kan kiezen tussen een dealer en een garage."

Uit verschillende onderzoeken blijkt volgens Van Bussel dat dealerervaringen op dit moment nog dramatisch zijn. "De dealer laat steken vallen. Daar staat iemand op zaterdag van een opleiding, die niet goed kan uitleggen welke modellen er zijn. Die zijn er ook niet allemaal, en zeker niet in alle kleuren. Er moeten teams worden ingevlogen naar de dealer om klanten te helpen bij vragen over wat de auto kan."

Investeren
Met mooie, grote autoverkooppunten krijg je daar veel meer kennis over het merk, de types, de modellen en de technische mogelijkheden, zegt Van Bussel. "De dealer gaat het er nu om zoveel mogelijk auto's te verkopen en dat lukt niet met deze aantallen: je kunt niet professionaliseren als je een rendement hebt van nul. Dan kun je niet investeren in service, comfort, in klantvriendelijkheid en niet in locatie."

"De Europese Unie heeft gezegd dat het economische model van een dealer moet verbeteren: minder dealers, die wel duizend auto's per jaar gaan verkopen. Dan kan een bedrijf investeren in de kwaliteit van zijn retailomgeving. Als je dat doet, zit je overigens nog op ongeveer een uur van de consument vandaan. Dan kom je naar ons, want wij zitten op tien minuten."

Belangrijke speler
Met een omzet van 146 miljoen euro zijn de franchiseformules van Alwaysbemobile Company een flinke speler geworden op de Nederlandse automarkt. The Alwaysbemobile Company beheert merken als Profile Tyrecenter, James, Autoglaz of Autoherstel.

"Wij zijn een niet-dealer, maar we hebben 345 franchisebedrijfen, en die hebben alle automerken en bouwjaren. Alle informatie kunnen we krijgen en informatie kunnen we uitlezen via diagnoseapparatuur. Onze toegevoegde waarde is vernieuwing. En businessmodellen moeten vernieuwen, daarom investeren wij vooral in ICT, op het gebied van boekhouding, logistiek, verkoop, internet, digitaal, hosting, helpdesk. Wij zijn zelf een belangrijke speler als referentie voor Microsoft."

Stijgende verbazing
Thom Huyskens van Bovag wijst de beweringen van Van Bussel van de hand.  "Wij nemen met stijgende verbazing kennis van de berichtgeving. Er verandert voor de consument op 1 juni he-le-maal niets op het gebied van onderhoud en reparatie. De regels die vanaf 1 juni van kracht zouden zijn, zijn dezelfde regels die al jarenlang van kracht zijn. Sinds midden jaren '90 verordonneert de EU al  dat voor het behoud van fabrieksgarantie er bij elk onderhoudsadres kan worden aangeklopt."

"Zolang maar aantoonbaar is dat de auto volgens fabrieksvoorschrift is onderhouden en gerepareerd, blijft de fabrieksgarantie in tact. Daar hebben wij in 2006 zelfs nog een reclamecampagne aan gewijd."


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen