Hemmen25 apr '12 11:32

Vanaf 2014 kan iedereen de ruimte in

Auteur: Harmen Simon Teunis

Ondernemer Michiel Mol gaat met zijn nieuwste project, Space Expedition Curaçao, de ruimte in. Daarna gaat hij commerciële vluchten aanbieden, waarbij iedereen voor slechts 70.000 euro de ruimte in kan.

Als ondernemer is hij al bijzonder succesvol geweest met het internetbedrijf Lost Boys, gameproducent Guerilla Games en hij zit ook in de Forume 1-renstal van Force India. Maar in 2014 moet de eerste commerciële vlucht met zijn eigen raket van Space Expedition Curaçao (SXC) de lucht in.

"Harry van Hulten en Ben Droste zijn er ooit mee begonnen. Ons idee is dat we mensen met een kleine raket vanaf 2014 astronaut kunnen maken en naar de ruimte kunnen brengen. De raket is zo klein dat je eigenlijk als copiloot meegaat. Je hebt een piloot, dat is de astronaut die vliegt. En jij zit er naast."

Binnen vier minuten in de ruimte
De vlucht duurt van moment van opstijgen tot de landing ruim een uur. Kosten? Zo'n 70.000 euro. Binnen een minuut na het opstijgen gaat de raket door de geluidsbarrière en binnen vier minuten ben je in de ruimte. "Zodra de motor uit gaat ben je gewichtloos en zweef je in de ruimte. Het toestel draait op z'n rug waardoor je door het glazen dak de aarde heel goed ziet. Je bent vijf tot zes minuten gewichtloos."

Daarna wordt de kist weer teruggetrokken door de aantrekkingskracht van de aarde. "Op het moment dat je in de dampkring terug bent, gaan de vleugels weer werken. Als zweefvliegtuig ga je dan heel rustig weer naar beneden. Een uurtje nadat je opgestegen bent, land je op dezelfde plaats."

Herbruikbaar
Een van de grootste pluspunten van de raket van SXC is de herbruikbaarheid. En juist dat is volgens Mol heel belangrijk voor de toekomst van de ruimtevaart. "Met een of twee keer ergens mee vliegen gaan we het nooit schaalbaar en economisch mee maken. Ons toestel kan vier keer per dag vliegen en gaat vijfduizend vluchten mee. We denken met een toestel duizend vluchten per jaar te kunnen maken.”

Bekende namen
Voor de eerste vluchten hebben zich al heel wat bekende namen ingeschreven zoals Armin van Buuren, Doutzen Kroes, Erica Terpstra en Tom Coronel. Maar in principe kan iedereen, mits je dus genoeg geld hebt, de ruimte in. Wie de eerste persoon is die commercieel de ruimte in gaat, is nog niet duidelijk. Want, legt Mol uit, er zijn twee verschillende tickets.

"Een daarvan is een founderticket. Dat zijn de eerste honderd mensen die gaan vliegen. Zij moeten de 95.000 dollar betalen als ze gaan tekenen. Die mensen krijgen geen vluchtnummer. Maar op het moment dat die mensen bekend zijn, gaan we een groot event houden en daar houden we een loterij waarin bepaald wordt wie als eerste gaat en wie als nummer honderd."

Concurrentie
Zelf hoopt Mol in 2013 al mee te kunnen met een testvlucht. Maar hij heeft ook al een ticket gekocht bij Virgin Galactic van Richard Branson, tot nu toe de enige concurrent op het gebied van commerciële vluchten naar de ruimte. Virgin lanceert waarschijnlijk de eerste commerciële ruimtevaartdienst in 2013.

Toch vindt Mol het niet jammer dat Branson hem te snel af zal zijn. "Virgin Galactic en wij zijn nu nog de enige twee die dit doen. Wij verwachten wel dat er over tien tot twintig jaar, net als in de luchtvaartindustrie, tientallen of honderden partijen zijn die dit gaan doen."

Verschil met Virgin Galactic
De ticketprijzen van Virgin Galactic zijn in vergelijking tot die van SXC fors; ruim 100.000 dollar. Maar er zijn meer verschillen. "Bij ons zit je naast de piloot in een klein efficiënt toestel. Bij Branson zit je met z'n zessen achterin. Wij gaan net zo hoog en net zo lang gewichtloos, dus de ervaring is verder vergelijkbaar."

De oorzaak achter het prijsverschil is vooral de efficiëntie van het toestel van SXC. "Wij gebruiken revolutionair nieuwe raketmotoren die heel weinig brandstof verbruiken. Maar nog veel belangrijker is dat ze herbruikbaar zijn. En we vliegen op jetfuel. Het is bijtanken en weer gaan. Branson vliegt op een vaste brandstofcel. Het is een duurder, milieuonvriendelijker systeem."

Van Amsterdam naar Sydney in twee uur
Duurzaamheid en milieuvriendelijkheid spelen dus ook een grote rol. Maar Mol denkt verder. "Wij geloven in de toekomst waarin wij reizen door de ruimte. Van a naar b. De opvolger van dit toestel dat we aan het maken zijn vliegt mensen van Amsterdam naar Sydney door de ruimte binnen twee uur. Het is niet alleen veel sneller, maar omdat er in de ruimte geen weerstand is, is het veel efficiënter en dus milieubewuster. Je bent normaal gesproken bijna 24 uur onderweg en dat wordt dan minder dan 2 uur. Je vliegt op een enorme snelheid gratis door alleen maar op het goede moment te remmen. Je landt ter wereld waar je wilt."

Racen en raketten
Van internet, games en de racewereld naar ruimtevaart zal voor sommigen misschien als vreemde stap klinken. Maar voor Mol is het een logisch gevolg, want het zijn precies de dingen die hij als kind al fantastisch vond.

"Snelle auto’s is niet zo gek als een kleine jongen geloof ik. Ook interactie met computers en mensen vond ik geweldig en ik wilde ook mijn hele leven al de ruimte in. Ik houd van innovatie en dingen creëren", zegt Mol bij BNR Paul van Liempt.

Een ding is overduidelijk. Mol zoekt naar spanning. "Als er geen dynamiek is, is voor mij de lol er af".

Gerelateerde artikelen