Hemmen31 aug '12 11:52Aangepast op 1 sep '12 11:44

Wetenschappers missen onderwijsprikkel

Auteur: Thijs Baas

Top-wetenschappers moeten ook worden afgerekend op hun onderwijsuren en niet alleen op hun publicaties.

Dat zegt Barbara Oomen, decaan van de Roosevelt Academy, het university college in Middelburg, in BNR Paul van Liempt. "Ik vind het jammer hoe het Nederlandse bestel nu is ingericht. In de VS geven topacademici nog altijd college. Soms lijkt het of niemand zich er zorgen over maakt dat de beste Nederlandse wetenschappers eigenlijk worden betaald om niet meer voor de klas te staan."

"Als je alleen wordt afgerekend op het aantal publicaties en hun impact, dan ga je daar als wetenschapper naar handelen. Wereldwijd zie je dat topwetenschappers het geven van onderwijs als onderdeel van hun identiteit zien. Je bent wetenschapper, dus je leidt ook wetenschappers op. In Nederland gebeurt dat te weinig, maar dat is ook een politiek punt."

En het kan anders, meent Oomen. "Je kunt dat anders inrichten en zo financieren dat ze ook gestimuleerd worden om meer onderwijs te geven. Aan onderwijs valt ook heel veel te leren. Vroeger was het helemaal niet belangrijk om daarin een opleiding te krijgen. Bij ons geeft een docent altijd eerst een proefcollege, waarbij studenten ook hun oordeel kunnen geven."

Motivatie
Veel belangrijker dan de cijferlijst van de middelbare school is voor de Roosevelt Academy de motivatie van studenten. "Je ziet toch heel vaak dat studenten van een 6 op de middelbare school naar een 9 gaan. Scholieren worden op de middelbare school soms te weinig uitgedaagd." Vooral jongens weten op hun achttiende vaak nog niet wat ze willen, constateert Oomen. Meisjes zijn meestal nijverder, "maar jongens vinden vaak in het tweede of derde jaar een onderwerp waar ze helemaal gepassioneerd in opgaan".

"Één van de dingen die ik interessant vind is dat wij veel meisjes binnen krijgen die wiskunde interessant vinden, maar niet naar bijvoorbeeld Delft willen. Ons systeem stelt meisjes veilig in de gelegenheid om hun draai te vinden. Je hebt veel mensen die verschillende talenten hebben en toch wel heel opgelucht zijn als het allebei mag."

Kosten
Ook de kosten van de Roosevelt Academy -en andere university colleges- vallen volgens Barbara Oomen behoorlijk mee: het collegegeld ligt met 2.200 euro 'slechts' 500 euro lager dan op 'reguliere' universiteiten. "Het systeem is wel heel schools. Als studenten niet op college komen, gaat er meteen een mailtje of telefoontje achteraan. Het is heel goed dat je behoorlijke tijd besteedt aan je studie en het meeste uit je studie haalt."

Normale universiteiten zouden wel minder afhankelijk moeten zijn van overheidsgeld. "Maar ik vind het heel belangrijk dat de overheid goed investeert in onderwijs, omdat het één van de meest rendabele investeringen is. Ten eerste maak je het onderwijs voor iedereen toegankelijk. Het is een publiek goed en een enorm goede investering, die iedereen drie of vier keer terugverdient."

Samen met Harvard heeft Roosevelt een teaching and learning-programma, waar docenten uit de VS excellent learning onderwijzen. Internet-onderwijs is van alle kanten toe te juichen, meent Oomen, maar wat je mist is de directe interactie met studenten. "Docenten gaan reclame maken voor hun vak, dus je krijgt iets meer marktwerking."

Gerelateerde artikelen